Den haag - Praag - Bled - Zagreb - Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Den haag - Praag - Bled - Zagreb - Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Den haag - Praag - Bled - Zagreb - Sarajevo

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

21 Juli 2011 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Hallo daar!

Een week zijn we onderweg. Ellen en ik hebben het plan opgevat om per trein Oost-Europa te verkennen. Een briljante gedachte als ik het mag zeggen want het is het toppunt van het verleggen van diepgewortelde stereotypen! We beginnen bij het begin. Vorige week woensdag om vijf uur ging ons klokje af, werden de laatste spullen ingepakt en vertrokken we met twee backpacks en twee rugzakken op 1 barrelfiets naar het station. Best op tijd vonden we zelf waar het niet dat het harreltje geen mogelijkheid zag ons te vervoeren. Dus wie een fiets zoekt: voor de ShabuShabu staat een fiets die komende twee weken niet wordt opgehaald... Anyway, met de benenwagen vervolgende vol goede moed onze weg met een flinke tred want de tijd begon stiekem toch te dringen en de regen trouwens ook. We hielde. Het niet droog en ook de trein vertrok voor ons neusje (precies op tijd) dus we gingen over naar plan B: pakte de volgende trein die perfect aansloot op een iets vertraagde trein uit Rotterdam waardoor we ruim op tijd in Amersfoort waren voor de eerste rit naar Berlijn. Direct na het instappen ging de wereld van interrailen voor ons open. Je wilt niet weten hoeveel vrolijke jongeren Europa met deze pas trotseren en ontdekken! Op naar Praag, onze eerste bestemming. Na 12 uur, een half boek verder, een gewonnen pot yatzee en verschillende powernapjes doemde het prachtige tjechse landschap op. Praag ligt aan de Moldau die al een hele tijd naast het spoor stoomt. Fantastisch uitzicht en in Praag vonden we (midden in de stad) al gauw ons hostel. Een oud pand wat we meteen goed van binnen konden ontdekken omdat er een flinke wolkenbreuk was losgebarsten boven Praag. Toch een eerste toost uit gebracht op onze reis!

In Praag hebben we onwijs genoten van uiteindelijk toch mooi weer, geweldige gebouwen, historie en vieze goulash. Praag heeft ook hele mooie gigantisch grote parken. Bepakt met vers brood, beleg, snoepjes, de journals en een goed boek slenterde we van park naar park. Zochten het oude huis van een vriendin van Ellen op en streken neer in het gras om heerlijk te ontspannen. In de stad lopen we kriskras hoogtepunten langs (oude stadsplein, Jan Hus, de karlsbrug en verschillende kerken) gewapend met HEMA-slippers en een stadsplattegrond. Heerlijk! Op en top vakantie!

Om de haast en drukte van de stad te ontduiken vertrokken we voor onze volgende bestemming naar Bled, in Slovenië. Volgens de Lonely Planet een geweldige plek om tot jezelf te komen. Ik denk dat heel veel mensen toevallig deze bladzijde in de LP hebben gelezen want bijna alle slaapende van het hostel deden aan interrail en de helft van het meer is volgebouwd met hotels, restaurants en winkeltjes. Gelukkig is het een dorp en ben je in notime in de Sloveense buitenwijken waar wilde bloemen groeien en je graag onder een boom gaat zitten met je flesje water en met ontzag naar de geweldige omgeving kijkt. Super groene bergen met hier en daar een sierlijke kerk en kleine huisjes. Herman van Veen zingt in de rugzak 'anne, de wereld is niet mooi, maar jij kan haar een beetje mooier kleuren'. Maar hier, omringt door de natuur is de wereld even wel heel mooi! We hebben een flinke wandeling gemaakt langs de vintgar rivier, een eindeloos heldere lijn blauw water omgeven door rotsen en bossen. Echt genieten dus voor ons!
De dag dat we vertrokken hebben we ook een nogal heftige wandeling gemaakt. Lekker warm naar een uitkijkpunt op de berg geklommen. Het uitzicht was de moeite waard, maar het was wel jammer dat het regende. Maar toch, hoe toeristisch ook. We hebben HEERLIJK gegeten in bled en gelachen & gedanst met ouwe luidjes op de muziek van Lee Towers =)

NeXT destination: Zagreb! Hoewel we verschillende hostels en couchsurfers hebben benaderd krijgen we weinig reactie en met het lot onder onze arm zoeken we in een heet Zagreb naar een slaapplek. Alles vol dus we besluiten het hostel wat we hebben gemaild toch maar te gaan zoeken en te zien wat ze voor ons hebben... Het blijkt een plekje in de Common Room te zijn waar 6 chaise longes staan waar we ( als we geluk hebben en op tijd zijn) op kunnen slapen. Zo niet dan kunnen we op de grond. Bagger! Maar onze laatste hoop. Gelukkig komen we Isabel en Marion tegen. Marion en Isabel liepen we op het station van Bled al tegen het lijf en we komen ellaar overal tegen. Met z'n vieren besloten we Zagreb vast te verkennen en kwamen wonder boven wonder drie oer Hollandse heren tegen! Uit leeuwwarden die wel zin hadden in een biertje. In het centrum van Zagreb (wat er 100x beter uitzag dan de buurt van ons hostel) hebben we doen, (durven) of de waarheid gespeeld. Super flauw maar met hilarische opdrachten!  Een geweldige avond waarop we met steeds meer NL'se aanhang probeerde om een feestje te houden. Helaas sloten de meeste tenten om 13.00 uur dus hingen we nog wat op straat. Wachtend tot de beste party voor ons neus zou springen, maar dropen voor de gigantische kathedraal van Zagreb af om toch lichtelijk huiverig terug te gaan naar de slaapbankjes/ grond van hostel Lika waar we dus verbleven. Uiteindelijk waren er twee kleine bankjes nog vrij dus we hebben in ieder geval niet op de grond hoeven slapen. Om 08.15 kwam de beste baas van het hostel ons wakker maken. Tenslotte sliepen we in de common room en moet iedereen erbij kunnen. Met een licht brak hoofd vertrokken we, hoogste tijd om al het grappigs van Zagreb by night ook onder ogen te komen op klaarlichte dag. Het was een feestje! De stad bestaat uit twee delen die vroeger slecht samen konden maar met de dreigen van de Turken er toch voor gingen om samen te strijden. Daarom is er een upper en een lower town. Het zorgt voor koddige steegjes, onverwachte terrasjes, spannende passages waar weer trapjes en winkeltjes te vinden zijn. Echt heerlijk en mooi! Op de terugweg naar het station zagen we veel mensen chillen in het park voor het station. Het is een heel groot park met uitzicht op het historisch museum ofzo. Mooi gebouw in ieder geval! In de rustige nachttrein kwamen we Isabel en Marion weer tegen die ons vertelde dat we gewoon een eigen cabin (met zes stoelen) moesten bezetten. Het was rustig dus we hebben 'heerlijk' geslapen. Ik vond het stiekem best freaky omdat de trein regelmatig een tijd stilstond in THE middel of nowhere.. Maargoed, heelhuids en met wat nieuwe stempels de grens over gekomen. Om half zes stapte een aantal mannen uit doboj bij ons in de cabin. Ze spraken geen Engels of Duits maar met het point it boekje hebben we eindeloos gelachen om domme praat. De beste man die het langst bleef zitten was conducteur bij de trein en moest naar Sarajevo voor een algemene controle. Nu dus veel water drinken zei die en vervolgens kon er tijdens de lunch weer een wisky in! Haha! Het was echt HEEL grappig!!

In Sarajevo begonnen we stralend. Op het station konden we een hostel regelen, kwamen ze ons ophalen, konden we douchen en de stad gaan ontdekken. We slapen middenin het centrum. Echt heel erg leuk!! Het is een heel bijzondere stad, een groot deel is echt nog heel oud. Daarmee bedoel ik dat er in het stadscentrum geen hoogbouw is. Pas rondom het centrum begint dat. Verder voelt het hier heel ontspannen, hoewel de oorlog nog overal te zien is. Kapot geschoten huizen en vergane gebouwen zie je hier overal maar de mensen zijn ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Een flink verschil met Zagreb! We hebben met de tram een stuk gereden en vervolgens Harry snotter opgezocht! Dat was even leuk en een fijne afwisseling qua temperatuur en op de terugweg zagen we opnieuw dat er zo'n gigantische rij voor de MacDonalds stond. Met onze kaaskoppen dachten we meteen dat er vast iets gratis weggaven. Wat blijkt, het is de eerste Mac in Bosnië! Dus veel mensen MOESTEN hier gewoon eten om eindelijk die macbelevenis mee te maken.. Wij hielden het bij de notenboer naar de Mac die zalige noten verkoopt!! Goed! Nu is het de hoogste tijd om nog meer van deze fijne stad te gaan zien! Wat musea vandaag denken we en hopelijk ook de moskee!

We hebben het geweldig naar ons zin!! En we hebben begrepen dat we beter weer hebben dan jullie =) dikke kus van ons!

• 21 Juli 2011 - 16:34

Kees:

Hoi Nadine, weer een echt hilarisch Nadine-verslag (dus ook weer met de nodige taalgrapjes, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)). Erg leuk om te lezen en fijn dat jullie genieten. Wat het weer betreft: met 'jullie' in de laatste zin bedoel je echt niet ons, want in Canada is het weer fantastisch (voor Janneke misschien iets té).

• 21 Juli 2011 - 20:28

Marry:

Wat een verhalen, geweldig!! Nou meiden, wens jullie nog heel veel plezier en gekke belevenissen!
    Liefs.

• 21 Juli 2011 - 21:53

Huibert:

Hoi Nadine,
    Wat hartstikke leuk, helemaal onverwacht opeens een lang verhaal over jullie avonturen in Tsjechië en de Balkan! Wat een geweldig mooie reis hebben jij een Ellen ondernomen: was dat al lang gepland of kwam het spontaan op? Ik denk het laatste...? Ik zit weer helemaal te genieten van je schrijfstijl, net als bij alle voorgaande reizen: zo leuk!
    Geniet van jullie vakantie, ik zie natuurlijk uit naar een paar prachtige foto's van je reis en ik hoop dat je nog een keer schrijft over jullie belevenissen :D !
    Hartelijke groeten, Huibert