Bohinj - Ljubljana - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Bohinj - Ljubljana - Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Bohinj - Ljubljana - Berlijn

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

02 Augustus 2011 | Duitsland, Berlijn

Joehoe! Daar zijn we weer!

Het zonnetje schijnt en ellen en ik zijn op weg naar huis. We hebben er zin in want zijn stiekem best wel moe van onze reis. Gauw dus nog een update voor we in den haag aankomen.

De nachttrein van Belgrado naar Jesenice (Slovenië) was een regelrechte ramp! Heel weinig slaap, veel controles en een te kleine plek om te slapen. Gelukkig was het vanaf Zagreb stil in onze coupe dus namen we de banken volop in beslag en de gordijnen dicht. In Jesenice aangekomen moesten we twee uur wachten op de trein naar Bohinj. Bohinj ligt vlak naast Bled maar is volgens verhalen een stuk groter en minder toeristisch. De trein die we ervoor moeten nemen rijdt over de vintgar rivier die we eerder ook al hebben bezocht. Omdat we zo lang moeten wachten, besluiten we Jesinice te ontdekken. Ik denk dat er in de winter veel mensen hier wintersporten... De treinreis is kort en ontzettend mooi! Door de bergen, langs het meer van Bled en steeds langs helder blauwe rivieren! Op het station van Bohinj blijkt dat we de bus moeten pakken naar het meer. We stappen per ongeluk een halte te vroeg uit (de buschauffeur is ook niet echt behulpzaam) en moeten daarom nog een uur wachten of een half uur met de backpacks lopen. We besluiten de backpacks te laten voor wat ze zijn en bij de rivier een vis te redden, foto's te maken en snoepjes te eten. De omgeving is zo mooi dat we spontaan ontspannen (ook al duurt de reis ondertussen al zo'n 14 uur). Na een uurtje arriveert de bus en zijn we tien minuten later op onze bestemming. PRACHTIG! Direct aan het meer, een vlonder waar we GEWELDIG uitzicht op hebben en we kunnen van alles huren hier. Dus we checken gauw in, trekken de bikini's aan en schuiven een kano in het water. In het midden van het meer heerst absolute stilte en een enorm te bewonderen wereld. We dobberen wat rond genietend van dit alles en proberen na een tijdje terug te komen aan land... Dat gaat minder soepel dan gedacht. De kano blijft van links naar rechts slingeren en we corrigeren ons een ongeluk, roeien als idioten en komen geen steek vooruit. Met een lange reis achter de rug zijn we beide licht gefrustreerd en kunnen elkaar wel in het water duwen, maar gelukkig zonder al teveel nattigheid (het meer is ijzig koud!) komen we weer aan land, nemen een douche, zoeken de dichtsbijzijnde supermarkt en halen een pot 'barney's best peanut butter' met twee heerlijke broodjes, een fles wijn en snoepjes om te verorberen op de vlonder met een goed boek. En hier op de vlonder, met vissen die langzaam door het water glijden en het geweldige uitzicht komen we even helemaal tot rust. De rest van de dag (die al bijna voorbij is) lezen we en zitten we lekker te kijken naar al het moois om ons heen. Op tijd erin want de volgende dag willen we gaan wandelen (en moeten we helaas onze spullen weer inpakken, we mogen maar 1 nacht blijven). Bewapend met de pindakaas, wat water en welverdiende skittles gaan we de volgende ochtend op pad. Het is heel mooi, we lachen ons kapot met zelfontspannner foto's en zien geweldige landschappen!! We zijn hier zo blij!! Maar bedenken ook al gauw dat we niet de bergen op gaan klimmen maar gewoon een rondje om het meer gaan doen. Dat duurt ongeveer 3 uur en we stoppen op alle mooie plekjes om foto's te maken, lekker te liggen, vissen te kijken of steentjes te gooien. Halverwege zien we zelfs een slang! IEKS!! We lopen langs bossen, kliffen, watervalletjes en stenen. Nou gewoon echt mooi! Het begon ineens best wel hard en steeds harder te regenen, gelukkig stonden we in het bos maar ook daar bleef het niet droog. De enkele passant die we tegenkwamen was volledig uitgedost met ponchio en camera beschermer en wij stonden daar maar te hopen dat het zonnetje snel weer zou komen. Die kwam trouwens ook, net op het moment dat we het mooiste plekje van heel Bohinj hadden gevonden en we met onderbroekjes en hempjes het water trotseerde.. OOOOEEEHHJJ!! koud! Maar we zijn erin geweest!!! Vervolgens bedachten we ineens dat het nu wel lichtelijk laat begon te worden en we nog best een stukje moesten wandelen om bij onze tassen en de bus te komen. Dus steeds sneller en sneller liepen we door tot we de moed verloren en een nieuw plan smeedde om naar Ljubljana te komen. Uiteindelijk miste we de bus maar op een halve minuut (bagger) maar konden we wel in het zonnetje mee-eten bij het hostel en namen we de volgende bus (die gelukkig toch nog kwam!!)

In Ljubljana bleek dat we de routebeschijving naar het verkeerde hostel volgde waardoor we volledig gesloopt en helemaal aan de andere kant van de stad door drie vrouwen werden geholpen om een taxi te krijgen naar ons hostel. We zagen er denk ik flink verlept uit want een van de dames vertelde ons dat we vooral morgen lekker naar de markt moesten gaan voor vers fruit, dat we dat wel nodig hadden.. Uhhmm.. Nouja uiteindelijk voor een prikkie in het hostel waat we samen een prima kamer hadden en we meteen het bed indoken! RUST! de volgende ochtend meteen WEER uitchecken want ja, Ljubljana kun je in 1 dag wel zien. Vandaag huren we fietsen. Lekker leuk door Ljubljana fietsen! Eerste bestemming is het station, we willen PERSE naar Barcelona, dat gaat 24 uur duren dus dan maar naar Genève (dat is op de route naar huis). We zijn er eigenlijk allebei niet zo tevreden mee maargoed, reserveren toch maar en gaan vervolgens naar het ziekenhuis. Ellen heeft al sinds Mostar rare plekken op handen en voeten en een hele vage tong. Uiteindelijk wordt ze gratis gecontroleerd (wat een fijne mensen hier!!) en krijgt ze pillen voor overgevoeligheid.. Vanaf vandaag alleen nog maar veilig voedsel.. (het baad overigens niet zijn we achter gekomen.., jammerlijk). Daarna gaan we naar het park, begint het te regenen en schuilen we in het museum voor moderne kunst.. Nogal apart dus hup, richting het fort wat veel te stijl omhoog is dus weer naar beneden en lekker langs het water fietsen en een beetje buiten de centrum wegen. We komen bij een leuk tentje waar op internet ons volgende hostel zoeken. Dat lijkt in Genève erg moeilijk en daarom worden we een beetje chagerijnig.. Het wil niet zo lukken totdat we de tassen met de fiets naar het station brengen en opnieuw bij een heel leuk tentje terecht komen. Daar krijgen we eindelijk het licht om naar Berlin te gaan!! Dat wilde we allebei heel graag en daar zijn ook veel meer mogelijkheden om te slapen dus vol goede moed sprinten we weer naar het station (Ljubljana is klein) en komen we erachter dat het ticket dat we gereserveerd hebben ook geldig is voor de trein naar Berlijn! Zo komt alles weer goed, eten we pizza, Owlen op iedere straathoek en wachten we vol goede moed op de trein.

In de trein naar berlijn zitten we allebei apart in de meest vreemde coupes. Die van ellen stinkt als een malle naar zweetvoeten en bij mij zit een oud, dik stel ontzettend smerig te eten en te boeren! Slapenloze nachten dus weer voor ons en als we om 07.00 in München overstappen kunnen we gelukkig nog een beetje dutten. In het hostel in Berlijn (wat er onwijs gaaf uitziet) zitten we met noodles, thee en een boek op de bank in de hal te dommelen. We hebben geen zin maar besluiten toch en rondje te gaan lopen. Slecht besluit, we zijn verkeerd gelopen en is nergens een tentje om te eten en het regent steeds harder. Niet echt bevordelijk voor onze mood, maar uiteindelijk belanden we in een heel leuk stukje Berlijn en eten we Indiaas. Jummie! Met cocktails en leren we idiaase woorden. Op de weg terug komen we voor het hostel twee mannen tegen die nog een drankje willen drinken. Dat is heel fascinerend want de man verteld me wie ik ben door te vertellen in wat voor kamer ik me bevind. Het is heel grappig. We mogen uitslapen de volgende dag en dat gaat ons geweldig goed af. Pas om 1 uur bonjoeren we naar de leuke plekken van de stad. Niet postdammer platz enzo maar juist de buitenwijkjes. Super leuke winkeltjes en tentjes waar we eea verorberen. We hebben het weer helemaal naar ons zin! Met een openbaar vervoer pas crossen we heen en weer door de stad liggen om 12 uur op bed. Lekker suffe party babes, maar we zijn echt kaput!

Eindelijk was het vanmorgen dan stralend weer en liet de zon ons weten dat we ons nestje uit moesten. Dit hostel slaapt ZO  lekker en als we douchen zijn we als enige in de hele badkamer (die is best groot). Dus het is superchill hier. We droppen onze tassen op t station, halen fruhstuck en eten die aan de spree op. Wandelen vervolgens naar Bellevue. In hackescher markt weet ellebel nog een leuk winkeltje. Een of andere chinese Ikea waar we onze portomonee leeg kopen met leuke hoedjes en lunchkoffers. Dat was dan het einde van de reis, een bezoek aan Muji... Dat was even leuk! Nu chillen we als een malle in deze heerlijk rustige trein (die langer stilstaat dan gebruikelijk), gelukkig hebben wij een noodvoorraad aangelegd en komen we dus ergens vandaag of morgen wel aan!

( dan gaan we lekker naar het strand om nu ook eens bruin te worden =P)

Tjuss en schluss

• 02 Augustus 2011 - 17:27

Willem & Marian :

see jullie gerne weer in een vreetschuur op de boulevard in scheveningen !!

of het plein in den haag !!

xx

• 02 Augustus 2011 - 21:31

Hans En Marry:

We hebben weer genoten van de verhalen. Welkom terug. Als jullie naar het strand gaan neem dan wel een plu mee.

Doei

• 03 Augustus 2011 - 09:45

Huibert:

Hoi Nadine,
    Superleuk reisverslag heb je weer geschreven! Wat hebben jullie een fantastische resi gehad! Ik kan me goed indenken dat jullie helemaal gaar zijn nu je terugreist naar NL... Wat een druk programma in de Balkanlanden en in Duitsland... Maar hartstikke leuk te lezen dat jullie zo genieten van de natuur en de mensen en de off the road plekjes.
    Maar ik ben natuurlijk niet geheel onder de indruk van je nautische capaciteiten: het is echt best gemakkelijk samen een kano te varen, kwestie van goede coördinatie :) ! Nee, ik plaag maar...

Geniet van Den Haag nu je weer thuis bent. Zelf zat ik gisteravond op een gezellig terrasje aan de haven in Scheveningen mosselen te eten, hartstikke lekker!
    Hartelijke groeten, Huibert