modern vs traditioneel - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu modern vs traditioneel - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

modern vs traditioneel

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

09 December 2010 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Met de gebedsoproep in dolby surround kan ik het niet laten even een berichtje te posten! Ik zit op het roof top van het hostel met uitzicht op gigantische tankers die door de 'golden horn' varen en zie ik aan de overkant van dit water al talloze lichtjes flikkeren. De zon is aan het ondergaan en minaretten worden aangelicht. Het nachtleven kan beginnen. Ik heb net een kebab achter de kiezen en was eigenlijk bezig met mijn eerste transcripties (hoe bedoel je 10000 keer opnieuw luisteren wat iemand precies zegt.. zucht) Maar de omgeving maakt alles ontzettend goed!

Vanmorgen dus het eerste gesprek. Ik had ook even een telefoonkaart geregeld zodat ik de journalisten kan bellen als we afspreken. Ik belde mijn eerste afspraak vanmorgen dus vast omdat ik te vroeg was en weg was gelopen van het metrostation waar we hadden afgesproken. Het is als een soort blind date waar je bij het bellen aan elkaar vraagt hoe je eruit ziet, wat je draagt. Echt heel grappig. Een ontzettend aardige vrouw en met Turkse thee op tafel en zonlicht op het terrasje waar we zitten was het echt een heel prima gesprek! Ze heeft veel verteld. En zou nog een keer de journalisten die ik gevraagd had maar niet mee wilde werken benaderen om alsnog mee te doen! Ik hoop dat het lukt!!! Toen ik om nog lichtere thee vroeg zei de ober dat zulke thee 'pacha chai' wordt genoemd, dat heeft te maken met oud-strijders die hun thee blijkbaar ook heel licht dronken vroeger.

Na ons gesprek vertelde de journalist me dat ik het beste terug kon lopen, een mooie wandeling met van alles te zien hier. Je ziet bakkers met brood op een plank op hun hoofd wat ze langsbrengen bij taxi chauffeurs die staan te wachten op een klant. Gigantische zakken die door jonge kereltjes worden gedragen en van die ouwe mannen die met grote steekwagens vracht vervoeren. Aan de andere kant ook onwijse zakenmannen bij de chamber of commerce, ontzettend veel verkeer en vissers langs de brug. Echt heel leuk en het weer is ook prima! Loop de hele dag al in mn vestje maar nu wordt het wel echt een beetje fris op dit dakterras.. Vanmiddag kebab gescoord met een Australische die bij mij op de kamer slaapt. Ze blijft waarschijnlijk de hele week nog dus dat is wel gezellig.

Oke ik ga nog even mn transcriptie schrijven en van het weekend naar de hamam (daar heb ik zo'n zin in!!) naar Aya sofya en naar het paleis, dat schijnt ECHT tegek te zijn! Zin in!

Dat was het weer vanuit een prachtig prachtig Istanbul! (met nog meer lichtjes dan net!)

Ow en bedankt voor de reacties! Altijd leuk!!

tjuss!

  • 09 December 2010 - 15:23

    Uit Ypenburg:

    ja hallo ik word er niet goed van zeg, het lijkt me zo supergaaf, ik moet eens even met stephan gaan praten over een stedenreisje...zag trouwens op tv dat de temperatuur daar wel winters gaat worden de komende dagen dus hou je jas ook bij de hand.

  • 09 December 2010 - 18:30

    Ellen:

    NICE!!! ik ben helemaal enthousiast geworden van je verhaal, zeker weet ik nu dat ik ook een keer naar Istanbul ga. Maar hier vermaken we ons ook prima =) vanavond een biertje scoren in de stad en er is een grote meute aanwezig, leuk leuk leuk! maar ik zal er ook een voor jou drinken. Twee biertjes ;) en dan naar huis.

    Dag lieve zus, fijn dat t allemaal zo goed gaat en leuk is, eitje ;) doeii

  • 09 December 2010 - 18:48

    Willem:

    hij gaat lekker nadine !

    xx

  • 09 December 2010 - 19:31

    Huibert:

    Hoi Nadine!
    Geweldig joh, wat een mooie beschrijvingen van het leven en werken in Istanbul! En wat helemaal mooi is: je ontmoet de mensen uit de stad en wisselt ervaringen uit. Zo leer je de stad en het land echt goed kennen, veel beter dan toeristen doen.

    Maar groot gelijk om dit weekend ook de prachtige gebouwen te gaan bezichtigen! Ken je het verhaal van dat hele kleine eilandje midden in de Bosporus, met dat kleine paleisje?
    O ja, ik heb nog een keer een berichtje gestuurd naar M, nu via FB. Ik laat je weten als ik wat hoor.

    Geniet van Istanbul! Hartelijke groeten, Huibert

  • 10 December 2010 - 00:24

    Niels :

    Klinkt goed Nadine!!! Have fun :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Kort weg of lang, ik hou er toch wel van!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 37534

Voorgaande reizen:

22 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Gorgious Ghana

13 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Visiting Canadian Family

13 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Exploring eastern Europe!

08 December 2010 - 15 December 2010

Interviewen in Istanbul

02 Januari 2010 - 09 Januari 2010

ontmoeting met de sneeuw

05 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Ontmoeting met Azië

04 November 2008 - 08 November 2008

Met Pim naar Barcelona

28 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Een nieuwe trip naar Namibië en Zuid-Afrika

12 Juli 2006 - 25 Augustus 2006

Ontmoeting met Zuid-Afrika

Landen bezocht: