Islamitische kerst - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Islamitische kerst - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Islamitische kerst

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

13 December 2010 | Turkije, Istanbul

Hallo!!

Ik heb een gigantisch gelukmoment en ga dat nu even delen want het MOET eruit! Vandaag was ZOO geweldig!! Het is zo onwijs tof hier! Een oranje zonnetje maakte me vanmorgen wakker en na een ontbijtje en het wegbrengen van de was werd het tijd om me voor te bereiden op het eerste interview van de dag. Een super leuk gesprek in het restaurant waar we 's morgens ontbijten met de mensen van het hostel. Een lekker veilige omgeving. Toen ik terug kwam in het hostel om me klaar te maken voor het tweede gesprek van vandaag vroeg Peta of ik meeging naar de spice market, dat is op de weg naar de ferries waarmee ik naar het tweede gesprek moest dus dat kwam heel goed uit! Lekker omweggetjes genomen en spannende steegjes ontdekt met geweldige uitzichten op Aya Sofya.

De spicemarket is ook een belevenis, 100 geuren en heel veel rotzooi, maar mooi was dat ze buiten de spicemarket een soort pet market hadden waar kippen, honden, papegaaien en bloedzuigers werden verkocht.. Super zielig voor die hondjes die in veel te kleine kooitjes zitten, maar het was bizar wat voor voer enzo er allemaal werd verkocht daar!

Daarna dus naar Uskudar aan de Aziatische kant van Istanbul. Wat een ervaring om met een bootje naar de overkant te gaan. Het is veel minder toeristisch dan het Sultanahmet waar ik nu zit. Onwijs mooie moskeeen en ik had een uitleg gekregen over hoe ik moest lopen, maar het leek toch iets lastig te vinden. Onderweg kwam ik een meneer tegen aan wie ik de weg ging vragen en die jongen eigenlijk zat op de militaire school maar kon heel slecht engels maar hij ging me helemaal helpen met de weg vinden en uiteindelijk wees hij tot aan de voordeur de weg. En toen kwam het allerleukste gedeelte want toen was ik dus thuis bij een van mijn respondenten. Echt zo leuk! Want na het gesprek wat lekker ging, hebben we nog een uur zitten kletsen over VAN ALLES EN NOG WAT! Het is zo grappig dat je in een normale moderne huiskamer nederlands zit te praten met een kerstboom in huis en nijntje boeken op de grond en dan kijk je naar buiten, staat daar een gigantische moskee als uitzicht. Echt tegek!

En op de terugweg nam ik weer het bootje terug, ondertussen donker dus absoluut het heerlijkste moment wat ik tot nu toe heb beleefd. Met een bijpassend geluksmoment muziekje op (take me home van Sophie Ellis Bextor
voer ik naar de andere kant van Istanbul met flikkerende lichtjes overal en waar je ook kijkt aangelichte minaretten die als je je ogen samenknijpt lijken op gigantische dinerkaarsen die overal in het landschap opduiken. Deze stad is echt fantastisch, ook al regent het en heb ik natte voeten. Wat wel een beetje vreemd aanvoelt zijn de kerstverlichting, kerstbomen zelfs kerstmannen hier in Sultanahmet, dat zie je niet zozeer aan de overkant, maar hier wordt kerst op zn westers aangekleed..

Maargoed...Het is absoluut prachtig en ik kan niet wachten op de laatste af te leggen interviews... zin in!!

Teshekur ederim voor alle reacties, altijd leuk! Mec, lachen met jou ;-)
Gule Gule! Tot de volgende blog maar weer!


Nadine

  • 13 December 2010 - 18:36

    Willem:

    weer zo'n nice story Nadine Thx

    wel gezellig met al die dinner Kaarsen.

    lijkt mij ook wel wat om die sloot over te steken met me bootje grinnk

    xx

  • 13 December 2010 - 23:10

    Huibert:

    Hoi Nadine,
    Het gaat hartstikke goed met je interviews merk ik, wat een waardevolle week is dit in die prachtige stad! En dan ook nog zo enorm genieten, prachtige combinatie van werk en ontspanning, deze week vergeet je nooit meer!

    En ja, wat ik natuurlijk heel leuk vind is dat je zo'n schitterende nachtelijke vaartocht maakt over de Bosporus. Dat beeld kan ik me helemaal voor de geest halen, met al die lichtjes van de wal over het zwarte water, met de beweging van de boot, het geluid van de diesel en de zee, heerlijk :D !
    Niet te vergelijken met het leven aan wal hier in Rijswijk, net weer thuis na een vergadering Kerkenraad, die ik mocht voorzitten...
    Hartelijke groeten, Huibert

  • 14 December 2010 - 07:50

    Sien:

    heb je eigenlijk wel zin om naar huis te komen?! het klinkt wel heeeeel erg leuk, 1 grote ontdekkingstocht...geniet ook van de laatste uurtjes daar..

  • 14 December 2010 - 08:29

    Maarten:

    Aaaaah dien!!! Wat een heerlijk verhaal :) daar ga je wel van smilen op te vroege ochtend op je werk! Thank you for that! En het is ook altijd lachen met jou hoor liefste! x Mecje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Kort weg of lang, ik hou er toch wel van!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 37520

Voorgaande reizen:

22 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Gorgious Ghana

13 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Visiting Canadian Family

13 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Exploring eastern Europe!

08 December 2010 - 15 December 2010

Interviewen in Istanbul

02 Januari 2010 - 09 Januari 2010

ontmoeting met de sneeuw

05 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Ontmoeting met Azië

04 November 2008 - 08 November 2008

Met Pim naar Barcelona

28 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Een nieuwe trip naar Namibië en Zuid-Afrika

12 Juli 2006 - 25 Augustus 2006

Ontmoeting met Zuid-Afrika

Landen bezocht: