walvissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu walvissen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

walvissen

Door: Willem

Blijf op de hoogte en volg Nadine

07 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Beste mensen,

jullie lezen het goed, we zaten net koffie te drinken toen er 2 walvissen voorbij kwamen.

Ok, het laatste bericht was uit Middelburg, Nadine en ik hebben gebruik gemaakt van de computer van de lokale boekhandel.

Direct na het plaatsen van het bericht zijn we doorgereden naar het volgende reservaat, dit keer een berg zebra reservaat.

We hadden een lodge midden in de wildernis.

Het huis was omringd door apen en dassies, een soort uit de kluiten gewassen hamster.

's Middags hadden we de tijd om het park te bekijken, we hebben een tour van 60 km gemaakt en zo veel beesten gezien dat we al snel de tel kwijt raakten, herten, gnoe's, wild beasts, varkens, zebra's, vossen, jackhalzen etc etc.

Nadat we 's avonds in het restaurant wild hadden gegeten zijn we met een bos hout de lodge ingedoken, jullie moeten weten dat het hier gewoon winter is. Openhaard aan en genoten van de enge dierengeluiden rond het huisje en de oneindige sterrenhemel.

's Morgns wakker geworden met een blik over een oneindige savanne.

's Morgens kregen we een bericht dat het bezoek aan de universiteit een dag verschoven werd. Vonden we helemaal niet erg, wandelschoenen aan en 12 km geklauterd over rotsen en allemaal beesten gezien.

Die ochtend werd er ook en cheetah gespot, helaas hebben we die niet gezien.

Nadat we nog even in de zon een dutje hadden gedaan, op onze uit China gerecyclede winddeken, zijn we weer in de auto gestapt en via de kortse omweg naar de uitgang gereden.

Onderweg bosjes zebra's en ander wild gezien. Op het eind moesten we zelfs opletten om het wild niet aan te rijden.

Als klapper op de vuurpijl kwamen we aan het eind van de rit een kadaver tegen, stinken dat dat ding deed.

Voor kleine Stefan heb ik er een stuk rug uitgesloopt.

Met veel geweld heb ik nog 2 tanden uit de kaak kunnen rukken, 1 voor kleine Stefan en 1 voor de nieuwe kamer.

's Avonds zijn we naar Port Elizabeth gereden. Was even zoeken maar uiteindelijk kwamen we bij een back packers hotel.

De wijk waarin de accomodatie lag was nou niet veilig, op weg zijn we 3 keer bestormd door een aantal op hol geslagen negers.

Nadine kan goed kaartlezen en ik redelijk rijden, dus zonder kleerscheuren aangekomen.

Vanmorgen een kindertehuis bezocht, ze waren zo enthousiast over Carlijn en Naomie. We hebben nog stevig gediscussieerd over verdere samenwerking, ook vwb de inhoudelijk stages die door de majors begeleid kunnen worden.

Rondleiding gehad en snel naar de andere kant van de stad gereden.

Hier hadden we een gesprek met de directeur van international affaires. Er zijn hier over en weer zo veel mogelijkheden. Zo had deze universiteit al een kant en klaar 4 weeks programma voor buitenlandse studenten.

Danick, ze hebben zoveel plaatsen voor zusters in de kraamzorg.

Ook mogelijke plaatsing van Z afr studentn in Nederland zou tot de mogelijkheden behoren.

Tot slot deelde hij ons mede dat hij in sep voor een congres in Belgie zou zijn.

Al pratend kwamen we tot de conclusie dat juist deze universiteit een gebrek aan kennis had op het gebied van havens.

Even logisch nagedacht, 3 sep komt Dr Nico Jooste aan, 4, 5 en 6 sep zijn de wereldhavendagen.

Die zaterdag is deze mijnheer mijn eregast en sleep ik hem door de hele Roterdamse haven.

Vanmiddag dus walvissen gezien.

Nadine heeft net en leuke Zuid-afrikaanse film uitgezocht waar we vanavond naar toe gaan.

Morgen een bezoek aan het hospitaal daar laat Tanja zien wat ze zoal al hier bereikt heeft.

Met een beetje geluk nemen we Tanja mee naar een olfanten park en slapen dan in gepantserde bungalows.

Met groet,

Nadine en Willem,

auto heeft en 3500 km op zitten en is 20 kg zwaarder door al het stof.

• 07 Augustus 2008 - 15:01

Niels & Linda:

wauw wauw wauw!!!!

• 07 Augustus 2008 - 16:53

Huibert:

Hallo Willem en Nadine,
    Jullie hebben van die schitterende ervaringen en ik zit hier een beetje verloren achter de pc de hele dag al m'n schrijfwerk te doen: eindrapportage opstellen over project 'werving en behoud' en zo... Wat een verschil! Ruilen :D ???
    Maar wat een prachtige reis joh, en natuurlijk heb ik meteen weer beelden voor ogen bij jullie maritieme gewaarwordingen: walvissen, wat mooi!
    Je merkt, ik lees met heel vele genoegen jullie verhalen. Geniet ervan!
    Tot gauw, hartelijke groeten, Huibert

• 08 Augustus 2008 - 07:41

W.Werner:

wat een leuke bericht.Jullen zien heel veel. Wordt er ook nog werk gedaan?
    Papa