Special price?! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Special price?! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Special price?!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

11 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi!

Daar zijn we weer. Terug van een weekendje undercover bij de olifanten familie van Addo.

Even bij het begin beginnen. Willem heeft al het een en ander vertelt over de stageplek van Tanja. Het ziekenhuis Dora. De arts die tanja begeleid is een ontzettend enthousiast mens met het hart duidelijk op de goede plaats. In dit ziekenhuis verdient ze lang niet zoveel als bijvoorbeeld in Kaapstad of het buitenland, wel heeft ze heel veel mogelijkheden om te doen wat ze wil omdat er weinig beleid is in het ziekenhuis. Tijdens ons gesprek vertelde ze dat het welbekende 'brain-drain effect' in deze branche echt een probleem is. Brain-drain betekend dat er in het ziekenhuis wel mensen worden opgeleid, maar dat deze mensen de stad/ziekenhuis verlaten om ergens anders meer te verdienen met hun kennis. Waardoor eigenlijk de ontstane kennis weer verdwijnt en dat is natuurlijk heel zonde! Maargoed, mevrouw Jones kon ons helpen aan een flinke lijst projecten waar ze wel wat studenten bij kan gebruiken, goed werk!

Met Tanja zijn we dus opgetrokken in PE. Ze deelt een soort studentenkamer met Annemarie die hier al 5 maanden zit. Vrijdag hebben we elkaar wat beter leren kennen in een barretje (waar speciaal voor willem ook een hele wiskey afdeling was). Daarna was er een afscheidsfeestje van een van de stagaires die Tanja ook kent. Dus daar werden we uitgenodigd. In het huis waar dit feest was hebben Carlijn en Naomie gewoont. Het is een gigantisch groot huis met verschillende badkamers, slaapkamers, zitkamers, keukens en zelfs een zwembad. Nogal luxe. Op het feest waren gelukkig niet alleen maar Nederlanders maar juist ook veel Afrikanen en dat was heel gezellig! Leuk om van alles over ze te weten te komen! Veel gepraat, gedanst en gelachen! Rond 1 uur kon ik mijn oogjes ECHT niet meer openhouden (late film - vroeg ontbijt) dus zijn we naar ons hostelletje gereden. Dit keer lekker rustig en geen enge mannen onderweg.

Om 09.00 uur gingen we Tanja ophalen en hebben we voor het eerst met zoete broodjes ontbeten. Heerlijk! Lekker verkeerd! Samen met nog een paar andere meiden die via het bemiddelingsbureau Khaya werken zijn we naar Addo Elephant Park gereden. Via de gravel-roads en townships daar gekomen. Wat een armoede, het is echt ongelooflijk. Maargoed, wij zouden de olifanten gaan bekijken en het was womensday dus we kregen een heel leuk kaartje dat we (de vrouwen dus) proud moesten zijn dat we vrouw zijn. Daarna het park in. Zonder korting waar we stiekem op hadden gehoopt (stelletje gieren). Het park was echt, ja hoe zal ik het eens noemen... toeristisch! Veel meer dan het zebra park waar we eerst zijn geweest. Het was ook veel groener dan het zebra park en er stonden overal struiken dus we konden niet zover kijken maar olifanten hebben we in overvloed gezien. Echt heel kolosaal! De kuddes hebben wel 25 olifanten van opa's en oma's tot net uitgepoepte kleintjes (en die zijn natuurlijk het leukste!) We hebben ook hele mooie vogeltjes gezien waar ik echt een BIZARRE foto van heb gemaakt. Het is balen dat ik hem niet kan uploaden want je wordt er werkelijk gelukkig van!

De meiden van Khaya gingen aan het einde van de dag naar huis en willem, tanja en ik zouden in een b&b slapen bij Addo in de buurt. Het B&B bleek alleen nog het huis van de eigenaar vrij te hebben, een kast van een huis echt tegenover het township. Zo cru! En overal in het huis zaten knoppen voor 'emergencie' en tralies, je weet tenslotte maar nooit. Take-away gehaald om met de voetjes omhoog een film te kijken (digitale tv ontbrak tenslotte niet). Om ons oranje gevoel een hart onder de riem te steken hebben we het eerste deel van 'het meisje en de prins' gekeken (over mabel en friso, dat was wel komisch!)

De volgende ochtend hadden we bedacht om vroeg om te staan zodat we naar olifanten ook de Leeuwen zouden zien. Dit keer wel mer korting (rara hoe doen we dat!)Helaas, geen leeuwen maar wel prachtige zebra's. We hebben het allemaal vastgelegd. Op het heetst van de dag zijn we bij een water uitkijk-punt op ons welbekende chinees gerecyclede kleedje gaan liggen en een fles wijn van de avond ervoor open getrokken. Spontaan kwamen er kudu's, wrattenzwijnen en vogels naar de waterplek dus we hebben genoten! (Het is tenslotte weekend...)

Terug in PE een nieuwe hotelkamer gezocht in de buurt van Tanja. En wat voor een hotel. Ik zal een tipje van de sluier vast oplichten, we konden de walvissen makkelijk zien...
Eerst een wandelingetje langs de markt gemaakt. Soevenirs ingeslagen en met de verkopers een spelletje gedaan over welk gender welke producten koopt. Het maakte de verkopers eigenlijk niet uit, want we kregen alles voor een 'special price'. Na een opfrisbeurt Tanja opgehaald om te gaan eten bij een tentje waar ze leuke verhalen over had gehoord. Het was een soort Jazz Cafe met live muziek. Heerlijk! De ouders van Annamarie (het huisgenootje van Tanja) waren overgekomen dus het was een gezellige (NEDERLANDSE) boel aan tafel. Dat veranderde bij het toilet waar ik een ontzettend leuke meid tegenkwam met een tatoo op haar onderbuik. Meteen de praat en het werd heel gezellig op het toilet. Op de terugweg naar de stoel werd er een mooie ballon voor me gemaakt door MOAZ de CLOWN, die een of ander project had over kinderen die naar de tandarts gaan en hoe de tandarts zich dan moet gedragen. Beetje vage kerel maargoed, even later maakte ik met mijn vriendinnetjes van het toilet de dansvloer onveilig en als een schaap over de dam is... Inderdaad, Willem, Tanja, Annamarie iedereen ging helemaal los en de Afrikanen leerde ons te swingen met de heupjes! Was echt heel leuk en volgens mij was Willem zelfs een beetje aan het sjansen met een hele leuke afrikaanse vrouw. Ze danste in ieder geval de sterren van de hemel! Later op de avond kwamen er nog wat 'bekenden' van het feestje van vrijdag wat ook weer resulteerde zwepende heupen. Een topavond tussen de locals dus en dat zijn toch wel de leukere avonden!

Vanmorgen werden we dus wakker van het zonnetje wat zo in onze bakkes scheen. Het hotelletje heeft zeezicht en we hadden de buitendeuren open laten staan en de zonsopgang was ZO mooi! Wat dat betreft zijn we iedere ochtend dankbaar dat we weer zo'n mooi kadotje hebben gekregen!

Vandaag vertrekken we richting Kaapstad en ik denk dat we op visite gaan langs buffelbaai voor een lekkere wandeling (dat is dat mooie wandelstuk pim) en daarna richting De Hoop natuurreservaat.

Jullie zijn weer bij. Sien je hebt weer wat te doen. :D

We houden jullie op de hoogte zodra we in kaapstad zijn!

Groetjes van ons!

• 11 Augustus 2008 - 09:15

W.werner:

het lijkt wel een toeristsche reis. Het is jullie van harte gegunt
    Goede reis naar Kaapstad
    papa

• 11 Augustus 2008 - 11:31

Niels & Linda:

Hey, jullie maken echt gave dingen mee zeg...!!! je hebt vast mooi foto en video materiaal! Tot gauw en geniet van de zon.. want dat is hier flut!!! :D Heb je trouwens die sarongs gekocht nadien, of bedoel je andere souvenirs???? Doet me een beetje aan Dominicana denken... Olympische spelen update: 1 x goud, 1 x zilver en 1 x brons!
    xx Niels & Linda

• 11 Augustus 2008 - 11:38

Ellen:

ja leuk hoor! ik ben weer bij, ben wel benieuwd naar fotootjes hoor!!! ben je alweer een beetje opgeknapt? want je had toch een griepje?

xxx

• 11 Augustus 2008 - 15:31

Anke En De Rest:

Sommige mensen boffen toch maar!

Wie zou dit nu niet willen meemaken?

Veel lol en weinig stress. Ik ben jaloers.

Groetjes, Anke

• 12 Augustus 2008 - 09:20

Huibert:

Hoi Nadine en Willem,
    Wat een hartsikke leuk verhaal!Ik geniet er weer van, en hoop dat je ook binnenkort foto's kumt plaatsen, ben heel benieuwd! Ik zit sinds gisteren met mn gezin op de camping in Frankrijk en gebruik de camping pc met azerty toetsenbord, echt ieder woord moet ik twee keer typen !! word je gestoord van...
    Heel veel plezier en succes gewenst!
    Hartelijke groeten, Huibert