Running out of time!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Running out of time!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Running out of time!!!

Door: Nadine & Willem

Blijf op de hoogte en volg Nadine

19 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi!

Dit wordt het laatste berichtje van deze trip. Over een paar uur stappen we in het vliegtuig, maar we doen net alsof dat niet zo is.

Afgelopen weekend zijn we met Tanja opgetrokken. Zij kwam over van Port-Elisabeth en we hebben van alles meegemaakt. We hebben aardig wat kilometers gemaakt in Kaapstad en de teller staat op bijna 5555 km. (Daar gaan we in ieder geval voor!)

Na de Green Elephant hebben we obs onveilig gemaakt en frutsels voor thuis gekocht en ontbeten. De was was nog niet klaar dus die zouden we later die middag ophalen. De hele dag een beetje geluierd in het luxe gedeelte van kaapstad bij green point en het waterfront. Het is zo gek dat je aan de ene kant hele wijken met krotten ziet en vervolgens dikke villa's aan de andere kant van de stad. Echt apart!
We hebben ook al heel vaak meegemaakt dat werk hier door heel veel mensen wordt gedaan. In knysna bijvoorbeeld waren we een soort hek aan het maken van stenen met een gazen omheining. Staan we 5 mensen die gaasjes in elkaar te zetten en nog eens 10 andere vullen de omheiningen met stenen en er staan nog 3 mensen een beetje te zwaaien met vlaggen voor het verkeer en een paar doen een middagdutje. Heel anders dus dan bij ons, maar wel fijn dat die mensen geld verdienen!

Op vrijdag was het weer niet zo, vandaar dat het waterfront wel een uitkomst was. 'S avonds zouden we bij een of andere diskotheek een afscheidsfeestje hebben van Pamela en Patricia. De Dresscode was helaas geen bergschoenen met een t-shirtje dus we mochten er niet in. Uiteindelijk chineese wijsheidskaarten gedraaid waar we onder het genot van een 'Windhoek Lager' uitgebreid over hebben gefilosofeerd. De volgende dag vroeg uit de veren om de tafelberg te bewandelen. Het was een prachtige tocht met heerlijk weer en inmens uitzicht! Echt heel gaaf! 'S middags hebben we boodschapjes gedaan en ons gesetteld in de Botanical Gardens (dat chineese windkleed komt goed van pas!) met aardbeitjes en uitzicht op een giga tafelberg met kleine wolkjes erop.

's avonds de maansverduistering bekeken op een terras bij het waterfront. De winkels in de stad gaan namelijk nogal op tijd dicht 16.30 en de mevrouw van de was was nog niet klaar met de was waardoor ik helemaal geen onderbroeken en s-hirts had. Dus nog even snel een onderbroek en hemd ingeslagen, gegeten, en uiteindelijk een stel meiden achterna gereden richting Long Street. Long str is het hart van de stad waar werkelijk alle soorten mensen rondlopen. Wat een belevenis! We gingen naar een klein tentje waar Tanja en ik met iedereen hebben gedanst! Echt een hele leuke avond met hele leuke mensen!

De volgende ochtend onze reis gemaakt naar Cape Point. Dit ligt in een natuurgebied en is allemaal heel mooi (maar wel erg toeristisch). Tot overmaat van ramp klom er een baboon (aap) de auto in op het moment dat we bij de achterklep aan het zoeken waren naar een telefoonnummer. In paniek gooide ik alle deuren dicht en die aap ging helemaal gek! Hij had direct de zak balonnen te pakken die ik aan de die meiden mee wilde geven en ging als een gek door die auto op zoek naar eten. Willem had gelukkig snel zijn knuppel in de aanslag en joeg de baboon de laan uit. Wat een schrik! Maar ook wel komisch!

In de middag hadden we nog een uitnodiging staan voor een afscheidslunch bij het gastgezin van P&P. Daar had ik niet zoveel zin in, maar soms moet je dingetjes doen. Uiteindelijk was het heel gezellig. De hele familie was daar en lekker eten, lekker gekletst en beloftes gemaakt.

Willem had een leuke eettent geregeld. (De LP heb ik ondertussen aan de kant gelegd.) We gingen naar het restaurant van het Ritz hotel. (Voor Afrikaanse standaarden super de luxe, was het ook!) Dat restaurant lijkt een beetje op het restaurant van de Euromast. Alleen dan dus in kaapstad. Wat een sprookjesachtig fenomeen! En er speelde een meneer piano en dat was ZO mooi!!!

Maandag ochtend hebben we Tanja naar het vliegveld gebracht. Die wou echt niet weg, ze had het zo naar haar zin gehad, het was ook heel leuk met elkaar! Om 12.00 uur hadden we bij Bevan afgesproken op de rondevlei en oh oh wat was het leuk om hem weer te zien! Hij heeft ons de hele middag op sleeptouw genomen, van alles laten zien. We zijn op False Bay geweest, hij heeft de bush camps laten zien en een rondje langs de wast water works gedaan. Hier kom je echt de mooiste volgens tegen zoals flamingo's en nog 100 andere soorten! Echt zo tof! Het voelde echt heel erg goed! Willem had een accomodatie in Houtbay geregeld (daar zit ik nu dus nog even te typen). Houtbay vond ik toen al een prachtige plek en dat is het nog steeds. Bevan had gezegd dat we naar het uiterstepuntje van Chapman's drive moetsen rijden. (Hoge berg hier). Dat we dan over het hek moesten klimmen, een paar meter naar benede moesten gaan en dan en grot zouden tegekomen waarvan je prachtig de zonsondergang kan zien. Dus daar gingen we wederom met ons chineese kleedje, een fles Lagecy en een fototoestel die grot opzoeken. Ik heb nog nooit ZO'N mooie zonsondergang gezien! Was echt super gaaf! Het uitzicht vanaf de accomodatie is ook echt niet verkeerd dus dit was een geweldige afsluiting van deze oh zo indrukwekkende reis!

We gaan straks nog naar SASTS, de organisatie van P&P. Wellicht kunnen we nog iets voor elkaar betekenen. De auto is ondertussen uitgemest, en die laten we zo nog even schoonmaken. Misschien voor de laatste keer het kleedje gebruiken in Kirstenbosch (ook een botanische tuin) en dan hup het vliegtuig in.

Lieve mensen. Bedankt voor alle leuke reacties! Nog snel genieten van de laatste 5 uurtjes hier en morgen ochtend zijn we terug in nederland! Tot dan!

Groetjes,

Willem en Nadine

• 19 Augustus 2008 - 09:46

Durga:

Ha dame, dan kom je NL op stelten zetten ? haha. Succes geniet ze nog en see you soon.
    groetjes Durga

• 19 Augustus 2008 - 09:58

Jules:

Te laat (denk ik). Zit op de Hogeschool jullie berichten te lezen. Maar jullie zijn al vertrokken. Heb net onze nieuwe werkkamer op de HR bekeken. Geen zon (nu), geen walvissen etc.. Wel mogelijkheden om nieuwe projecten te plannen! Een groet alvast, en dank voor de verhalen en beelden uit het verre Zuid Afrika. Jules

• 19 Augustus 2008 - 16:07

Linda:

zie je morgenochtend op schiphol ;)

• 19 Augustus 2008 - 18:49

Huibert:

Hoi Nadine en Willem,
    Heb ik net een heel verhaal getypt valt de pc op de camping weer uit! Nou, nogmaals proberen.
    Alweer jullie laatste bericht vanuit SA! Wat gaat jullie reis snel! Ik moet wel zeggen dat ik van jullie vehalen heb genoten hoor, hartstikke leuk om op deze manier een beetje te kunnen meereizen Verder schoot ik enorm in de lach hoor, toen ik je verhaal las over de aap in de auto. Ik zag het helemaal voor me :D !
    Hier in Frankrijk is het rustig, hoewel... morgen ga ik met m'n dochter Marijke (16) op survival op een eiland in de rivier. Ben benieuwd, leuke voorbereiding op de komende twee maanden met m'n cursisten van NO en Defensie!
    Overigens ga ik er een beetje vanuit dat je nog een allerlaatste berichtstuurt, om nog wat foto's van jullie reis te plaatsen :D !
    Jullie een heel goede vlucht gewenst en tot gauw!
    Hartelijke groeten, Huibert

• 20 Augustus 2008 - 16:22

Willem:

Inmiddels zijn we weer thuis,

1000 foto's rijker,

een film van een uur,

een dik pak aan visite kaartjes,

en een onvergetelijke reis.

Dank voor jullie reacties,

Nadine het was fantastisch!

Willem

• 20 Augustus 2008 - 17:40

Josje:

He die Nadine!!

Wat supergaaf allemaal...oeei krijg er heimwee van!
    Het is wel snel gegaan zeg!!
    Hoop dat je een goede vlucht hebt gehad en veilig thuisgekomen bent!