10 on the 11th - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu 10 on the 11th - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

10 on the 11th

Door: Willem & Nadien

Blijf op de hoogte en volg Nadine

13 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Hermanus

Hello! Ik heb bedacht dat ik her eerste stukje ga schrijven en dat willem het straks mag afmaken!

Zoals je kunt zien een 10 op de 11e. Iedere dag evalueren Willem en ik de dag en de eerste 10 is dus geevallen. Het gebeurde op de dag van de vorige blog waar de zon op ons bakkesje scheen, we een heerlijk ontbijtje verorberde en daarna het internet cafe in doken.

Vervolgens gingen we de Garde Route op. Ik wens iedereen toe om die route eens te mogen ervaren. Wat een indrukwekkend stuk! Zoveel groen dat vind je in je achtertuin nog niet! Echt HEEL overweldigend! Na Plettenberg gingen we naar Knysna waar we via een of andere plattengrond echt de beste lodge ever uitzochten. Iedereen die nog een honeymoon moet doen... Willem en ik hebben nog wel een leuk adresje. Na het bekijken van verschillende Milk Wood Lodges koos Willem voor degene met uitzicht/aangrenzing aan de lagoon. Jongens wat een gigantisch genot. Als twee kleine kinderen zijn we het water ingerent. hebben gezwomen bij een ondergaande zon in de lagoon, daarna tot het donker was naar het sprookje van 'de zon die achter de bergen verdween' gekeken en daarna naar de winkel gereden om onze eerste braai te regelen. Lam op de braai en een fruitachtige salade waren ons avond maaltijd met uitzicht op de lagoon. Welverdient een 10 voor deze geweldige dag! (super toeristisch maar wel geweldig!)

Natuurlijk maken we ook minder toerischte dingen mee. In Knysna waren er werkers bezig aan de weg. Sommige NL-ers hebben een omheining met steen (Sien, het lyceum in jou wijk heeft zo'n omheining). In knysna waren ze dit dus ook aan het maken en dat gaat als volgt. 4 mensen zijn bezig met het in elkaar zetten van kippengazen frames, nog 10 andere zijn bezig om deze frames te vullen met stenen/keien. Weer 10 andere zorgen ervoor dat deze frames (met stenen gevult)op de juiste plek komen.. en zo gaat het door.

Zo nu is Willem aan de beurt! Die gaat nog even vertellen wat we vandaag allemaal weer hebben meegemaakt om de 100 km die we hebben afgelegd! Tjuss...

OK, nu neem ik het weer even over.
Het boomhuisje aan de baai was echt super, Nadine heeft het eea al omschreven. 's Morgens had ik Nadine ontbijt op bed gebracht, jus d'orange, toast, echte ananas en thee. Het uitzicht op de baai was fantastisch.

Nadat we de sleutel van het huisje hadden ingeleverd zijn we de lagune nog door gekanoed. De lagune eindigde bij de zee, landinwaarts was hij zo'n 10 km lang. Na 2 uur kanoenen hebben we nog even van onze rust genoten en zijn toen vertrokken richting Kaapstad.

Nu hadden wij een toeristische route in ons hoofd en na 30 km zijn we van de weg afgegaan en hebben aan het strand gelegen. We hebben zelfs nog gezwommen. Die paar Afrikanen die ons zagen dachten dat we helemaal gek waren, wie gaar er in de winter nu zwemmen. Het water was koud, vervolgens hebben we achter de rotsen een windvrije plek gezocht en genoten van de zon en de warme wind.

Om nog enige km te maken zijn we om 15.00 vertrokken, de volgende bestemming was Roosje van de Kaap, een prima restaurant met rond het restaurant een paar leuke oude tuinhuisjes. In een daarvan hebben wij dus geslapen.

Voor het diner en na het ontbijt een prima wandeling door de bergen gemaakt. Eigenlijk gek he, afstand tussen strand en berglandschap is nog geen 30 km.

Voordat we de auto instapten hebben we nog een praatje gemaakt met een lokale werker, en passant vroeg hij om vuur. De tabak was ok, vloeitje was van krantenpapier.

Na de ochtendwandeling vervolgden we onze weg, de volgende bestemming was het meest zuidelijke puntje van Afrika. Eenmaal daar aangekomen bevonden wij ons op de grens van de 2 oceanen.

Vanuit dat punt ging het richting Hermanus, een van de bekendste plekken waar walvissen hun kunsten, gratis, aan het publiek vertonen.

Gezien onze ervaring met zandpaden in Namibie hebben we ook dit keer voor de binnendoorroute gekozen. Eerste stuk was 20 km met als eindpunt de zee, jammer deze weg stond niet op de kaart, draaien en opnieuw proberen, vervolgens 60 km stof happen.

Na 60 km konden we dus rechts of links, links was het meest onbegaanbare, die dus, we werden gelijk getractreerd op een overstekende schildpad, die ging dus op de foto. Na nog eens 3 km doorgereden te zijn leek het als of we op een camping kwamen, we zaten dus op de goede weg.

Eenmaal aangekomen, bleek het een township te zijn, tijd om te draaien hadden we niet, volgas vooruit.

Na een tijdje kwamen we een stopbord tegen, gelukkig de grote weg. Eenmaal aangekomen bij het stopbord keken we in de ogen van een stortplaatsbeheerder, die het stopbord voor zijn eigen veiligheid voor zijn kantoortje had gezet.

Draaien dus, township voorbij, schildpad voorbij en vanaf daar weer normale wegen genomen.

We waren om 16.00 in Hermanus, we hebben een leuk backpackershotel. Ik zit in de zitkamer te internetten. Nadine ligt met een glas wijn voor de open haard. De eerste keer sinds de vakantie regent het, ik heb net nog maar een paar blokken hout op het vuut gegooid.

Tussen 16.00 en nu hebben we nog een flink stuk gewandeld en ja hoor in de verte weer een walvis gezien. We hebben sushi gegeten op een punt waar vanaf wij de hele baai konden overzien.

We gaan zo slapen, we willen om 06.00 opstaan, nog even de walvissen begroeten, ontbijten en naar Kaapstad.

We bezoeken morgenmiddag 2 studeneten op locatie.

's Avonds halen we Tanja (Port Elizabeth) van het vliegveld op. We proberen er nog een leuk weekeind in Kaapstad van te maken. Tanja, 2 studeneten uit Kaapstad, Nadine en ik.

Vrijdag proberen we nog even bij VSO en Zeep langs te gaan. Bij Zeep heeft Nadine 2 jaar geleden gewerkt. Ze heeft me er zoveel over verteld, dat ik het nu echt wel eens wil zien.

De auto, tsja we hebben nog geen naam, maar het klokkie geeft nu al 4600 km gereden aan, Nadine en ik hebben een weddenschap voor het aantal gereden km's. Nadine 5555 km, en ik 5780km. We zullen zien! De winnaaar wordt getracteerd op een Afrikaanse avond in nl!

Lieve medelezers, luisteraars en andere geintresseerden we gaan deze dag nog evalueren voor de open haard.

Vanuit Kaapstad berichten we jullie spoedig.

Nadine en Willem

PS Foto's uploaden lukt helaas niet, die houden jullie tegoed.

• 13 Augustus 2008 - 19:56

Ellen:

owww een heerlijk verhaal weer!!! daar kan ik vanaf hier alleen maar dromen. Ik zit met warme choc een boek te lezen en als ik uit het raam kijken zie ik wind en regen :(

leuk dat jullie nog een weekend met zn allen hebben als afsluiter!

tot woensdag!!

knuffel!

• 14 Augustus 2008 - 07:00

W.werner:

hallo Nadine en Willem.Weer zo,n Avontuurlijke tocht, maar wel mooi.
    Succes met jullie verdere reis Papa

• 14 Augustus 2008 - 12:04

Durga:

Hey Nadine en Willem,
    Wat heerlijk om allemaal te lezen.
    Wat je wellicht nog niet weet Nadine (ja sorry Willem) maar Jan en ik hebben zo'n beetje je hele reis in India ook maar meteen even uitgestippeld gisteravond.
    Leek me wel een idee om je daar ook even van opde hoogte te brengen.(grinnik)

Lieve groetjes Durga

• 14 Augustus 2008 - 15:38

Huibert:

Hoi Nadine en Willem,
    Vanmorgen las ik jullie bericht al, aar drie keer tijdens het typen van mn reactie viel de camping pc uit, en toen had ik het helemaal gehad, alle keren de tekst weg! Nou ja, misschien gaathet nu beter...
    In ieder geval weer een prachtig verhaal joh, wat een schitterende reis maken jullie en wat een leuke verhalen schrijf je erover!
    Hier mietveel nieuws, het regent al twee dagen in de Dordogne! Nou ja, datkomt wel weer goed. Ik ieder geval vind ik het geweldig mooi jullie avonturen te kunnen volgen!!
    Tot gauw, hartelijke groeten, Huibert
    PS. Ik hoop dat het gauw lukt om weer wat foto,s te uploaden :D !