schoonheid zit van binnen - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu schoonheid zit van binnen - Reisverslag uit Sibu, Maleisië van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

schoonheid zit van binnen

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

23 Juli 2009 | Maleisië, Sibu

Hallo allemaal!

Slappe beentjes van de jumbo die we net zijn uitgekomen. We zijn in Sibu, op weg naar het noorden van Borneo waar we nu twee dagen zijn.

Gister zijn we naar Bako national park geweest en gingen daar weer een wandeling door de Jungle maken. Eindeloos veel nederlanders weer, maar ook neusapen (noem je ze zo... nou ze slingeren in ieder geval en ze zijn rooig). Lopen we daar druk zwetend door de jungle, komen we een paar meiden tegen onderaan wat boomwortels die ze naar benede waren geklommen en daar zeiden kir en ik even gedag tegen. Achter die meiden, waar we een praatje mee maakte over te krappe schoenen, stond ineens een man stil die zn bril afzette en zo een beetje vaag stond te grijnzen, 'Hallo' zei die... dus ik nog even kijken van, 'ja ook hallo'. Staat een oud-collega van Blijdorp voor onze toet! Ik was er zo over verbaast, en zo leuk om die man te zien! Dus was helemaal leuk. Daarna nog een duik genomen aan het strand waar we naartoe waren gelopen.

Het was er prachtig, al die jungle is echt zo bijzonder! We gingen heen en terug met de boot naar de plek waar we op de bus zouden wachten en op de terugweg hoorde we al donder, en ja hoor, dikke (warme) spetters met een fris windje deden hun aantocht, kleddernat weer op de kade bleek dat we nog wel even op de bus moesten wachten. De koort begon bij Kirs weer wat aan te zwellen, dus na lang wachten regelde kirsten dat we met een man meekonden rijden die ook terug ging naar Kuching. We zaten nog maar net in de auto of hij begon over waar we vandaan kwamen. Holland? Dat was wel geweldig, wiet toch? Ja inderdaad. Hij bleek ook een flinke voorraad in de auto te hebben. Dus ik nog van, 'dat is toch strafbaar in Maleisie'. En die man natuurlijk ook nog van ja inderdaad...
Een minuut later ging de achterklep open en werd volgens pim het 'fruit delivered'. Nogal apart dus, maar hij zette ons netjes af op plaats van bestemming en we namen een heerlijk badje om even bij te komen (ik weet het, niet zo duurzaam, maargoed, wel lekker ;))

Vanmorgen was het plan dus om naar Sibu te vertrekken en vanaf daar naar Miri. Dan zijn we vlakbij Brunei, maar de bootrit viel (qua tijd) erg tegen. Het was wel een mooie reis. Pappa, dat hout komt allemaal hier vandaan joh, echt heel veel gigantische boten met eindeloos veel boomstammen erop! en van die grote palets met (zoiets als) planken. Het is heel mooi want vanaf de zee zijn we een soort rivier opgevaren. Ook daar (net als in Bako) merk je veel verschil tussen hoog en laag water, de rand van waar het water eindigd en het land begint wordt voor een heel stuk bepaald door de verschillende getijden. Dat is mooi, of het ziet er mooi uit want je ziet daardoor overal van die boomwortels en bijzonder gegroeit groen.

Maargoed, nu dus in een nieuwe stad (in een nieuwe shoppingmall, we kunnen er geen genoeg van krijgen :S) en we gaan nu roeftem een lekker broodje ofzo regelen want ik val zowat om. Hoewel ik van huibert weet dat je goed moet eten om minder last te hebben van zeeziekte zijn we nu wel zover dat er weer wat in kan!

Kirsten zit trouwens naast me, vol plekken, maar over het algemeen gaat het volgens mij wel lekker. We letten goed op dr!

Fijn dat het weer in nederland weer lekker is! Wij zijn ervandoor!

dikke tjuss en bedankt weer voor de leuke berichten!

• 24 Juli 2009 - 07:37

Herma:

Jaaaa...eerste!! Nadien weer een superleuk verhaal!! Veel plezier in Borneo! En erg leuk om wat foto's te zien!Dikke kus, Herma

• 24 Juli 2009 - 08:40

Linda:

joehoe :)
    Bizar dat je dan bekenden tegenkomt hè! Wij hebben dat ook een keer gehad in the middle of nowhere.. :D
    Leuk trouwens een paar fotootjes erbij :)
    xxx en ben je al bruin?

• 24 Juli 2009 - 09:42

Willem & Marian:

Ja nadine die boompies zijn allemaal voor tuin schermen en zo .
    als je de film Home kijkt,worden die gekapte stukken van boven gefilmd
    bizar.

eindelijk foto's en mooi ook nog grinnk
    thx.

xx

• 24 Juli 2009 - 12:58

Huibert:

Hoi Nadine,

Hartstikke leuk, weer een verhaal, nu uit Borneo! Wat grappig joh, mensen uit NL vind je idd over de hele wereld, maar dan tref je midden in de rimboe ook nog eens een bekende aan... Een soort 'Dr. Livingstone, I presume...' effect?

Verder zit ik hier natuurlijk te grinniken om mijn eigen adviezen tegen zeeziekte in jouw bericht te lezen :D ! Goed om te zien dat jullie niet alleen over land en door de lucht reizen, maar ook via het water. En dat over de rivieren in die schitterende omgeving!

Joh ik hoop echt dat de koorts het verder af laat weten en dat Kirsten gauw weer helemaal beter is. Wat een pech voor haar dat dat net op deze mooie reis gebeurt...

En wat leuk om je eerste foto's te zien! Gaan jullie ook nog naar Brunei? Dat is toch zo'n gigantisch rijk oliestaatje? Althans, de sultan is enorm rijk (zijn onderdanen wat minder...)?

Ik stuur zo ook even een kort e-mail berichtje.
    Geniet van Borneo en jullie prachtige reis!

Hartelijke groeten, Huibert

PS. O ja, vandaag is de laatste dag van de Vierdaagse Nijmegen. Moet je die ook niet een keer lopen :D ?

• 26 Juli 2009 - 09:44

Ellen:

he dien, wat gaaf, weer de jungle in! en bizar dat je bekenden tegenkomt, de wereld is dus toch klein... leuk hoor, en fijn dat t met kirsten wat beter gaat. Pas je op met illigale bezigheden, straks zit je vast en kom je nooit meer terug! mooie foto's vooral die laatste! veel plezier nog! en tot horens! xxx

• 28 Juli 2009 - 21:14

Trudy:

Hallo Nadine,
    Je kaart was precies op tijd, leuk dat je er aan gedacht hebt.

groeten Trudy

• 31 Juli 2009 - 07:19

Huibert:

Hoi Nadine,
    We missen je vervolgbericht :D !!
    Gaat het goed met jullie op Borneo? Hoop weer gauw van je te horen!
    Hartelijke groeten, Huibert

• 01 Augustus 2009 - 12:12

Elise:

Hoihoi!

Heb je nog meer diertjes (dieren) kunnen spotten in het Bako National Park? Toevallig dat die oud-collega opeens voor je snuit staat zeg, wel weer heel erg leuk! Haha en dus geen genoeg krijgen van de shoppingmalls? Wat is er zoal te koop, of beter gezegd: wat zie je het meest in de shoppinghalls?
    XX Elise