Zandhappen en doorzitplekken - Reisverslag uit Middelburg, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Zandhappen en doorzitplekken - Reisverslag uit Middelburg, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Zandhappen en doorzitplekken

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

05 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Middelburg

Hallo!!!

We zijn even de weg afgegaan en zijn sinds heel wat dagen weer online. Willem en ik zijn vrijdagmorgen vertrokken bij Rivendell. Die donderdag ervoor zijn we bij Inge geweest, hadden we dat al verteld?

Bij Inge was het echt heel erg leuk om te kijken. Bij haar project komen allemaal kinderen die nog voor ze naar de basisschool gaan al naar school gaan om engels te leren zodat ze al iets voorlopen op de rest. Ook worden er docenten opgeleid en is er 's avonds jeugdhonk voor de jeugd.

Donderdagmiddag konden we op visite bij VSO. Echt SUPER GAAF!!! De country director van namibie was Daan, een NL man die al 7 jaar in namibie woont en daarvoor had hij al 4 jaar in nigeria gewoond en daarvoor 2 jaar in Kameroen! Allemaal voor VSO dus ik weet waar ik binnenkort aan de slag ga! Het was heel leuk want op het kantoor van VSO was een vrouw die net terug was uit Eritrea (daar heeft Willem een jaar gewerkt) dus die hadden het praatje van hun leven en wisselde heel veel herinneringen uit! Was erg leuk om allemaal te horen.

En vanaf vrijdag zijn we dus al op weg richt Port-Elisabeth. We begonnen met een trip richting SWAKOPMUND (ja pimmetje! Wezijn er geweest!!!)
Swakopmund ligt aan de kust en de weg erheen is vooral savanne gebied. Eigenlijk is de weg van SWAKOPMUND naar WALVISBAAI (30km)echt supermooi! Je ziet er heel veel duinen, maar jee!! Die zijn echt onwijs mooi!!! Nachtje in Walvisbaai doorgebracht en 's morgens berevroeg de auto in om de reis te beginnen. En die begon lekker! We dachten dat we op asvalt zouden rijden maar na 10 km kwamen we terecht bij een gravelroad en die was +/- 400km lang. Hobbeldebobbel dus en... zandhappen. We reden eigenlijk iets te hard en ineens komt er een bus op me af en ZOEFFFF! Zo de berg in en slippen joh die auto, maargoed, alles nog heel dus gewoon weer doorcrossen. Na 200km mocht Willem het wheel overnemen, nou die heeft het ook geweten, met 130km begint dat bakkie ineens flink te slingeren en tegensturen, tegensturen. Mooie pirouette gedraaid en toen was er OVERAL stof. Daarna zijn we toch maar was rustiger gaan rijden.

We hebben niets van tevoren vastgelegd, dus we bekijken op dekaart langs welke plekken we komen en zoeken in de lonely planet op waar iets leuks is om te overnachten. Zaterdag hebben we bij de kokerbomen geslapen, dat zijn Aloe planten en beroemd in Namibie. We hebben er lekker gewandeld en dat was wel fijn na die lange rit (we rijden ongeveer 500 - 700 km op een dag) De kokerbomen lodge was op een afgelegenplek in de buurt van Keetmanshoop. Pikkedonker na het eten en een sterren!!! Echt BIZAR! Zoveel en zo onwijs mooi! Dus de slaapzakken naar buiten en lekker kijken! Zeker 4 vallende sterren gezien. Zelfs in eritrea zijn niet zoveel sterren zegt willem!

S morgens weer vroeg het nestje uit en doorrijden naar de Grens. Dat ging allemaal goed tot ze het heupgewricht ontdekte, en de wijnfles achterin en dehonkbalknuppel die we in de auto hebben voor het geval dat. Maar gelukkig, hele lieve bewakers dus we mochten zonder iets in te leveren doorrijden. Phoe! Ik kreeg het er al warm van. De natuur is trouwens ontzettend mooi! Bergen, steppe, wildebloemen en overal van die giga zakken zie vogels in de electriciteitskabels hebben gemaakt (zie foto) Zondag zijn we aangekomen bij de Augrabiefalls net over de grens met ZA. Baie mooi die waterval en er zat een heel groot park bij dus wij dat park in met de auto, bleek onze tijd verkeerd te staan. We moesten om 18.00 uur bij het hek zijn omdat die anders dicht zou zijn en ja hoor.. om 19.00 uur preciesstonden we voor een dicht hek. Maar gelukkig kon er nog iemand open doen. Heel mooie natuur en weinig beesten. 's morgens een flinke wandeling langs de waterval gemaakt en nog even het park in gereden om er een stukje te lopen. Daar kwam willem BABOONS (aapies) tegen en dat was baie interessant. Ik was hem meteen kwijt, maar hij heeft wel mooiefoto's gemaakt! Was grappig!

Gisteravond kwamen we aan in DE AAR. (we rijden redelijk hard, dus we waren er net voor het donker) Hotelletje uitgezocht (er was er maar 1) en bij het hotel was een barretje en een restaurant. Dus wij drinken even een biertje om de dag te evalueren staat er ineens jagenmeister voor ons, en nog een en nog een. Uiteindelijk hebben we met een paar Zuid-Afrikaanse mannen (uit pretoria dehoofdstad) de hele avond Afrikaans gepraat, gedronken, gegeten, gedanst en HEEL laat naar bed gegaan (dat was de eerste keer want 's avonds is er gewoon nergens een klap te beleven behalve de prachtige sterren)
Het was echt superleuk en ze konden heel goed dansen! Dus we hebben telefoonnummers en alles uitgewisseld. Echt een super avond. En vandaag hopen we in Port-Elisabeth aan te komen waar we naar de universiteit gaan morgen en donderdag naar het project van Carlijn en Naomi en vrijdag naar Tanja. Het is nog een stuk door de grote karoo met veel bergen dus ik heb zin in de rit! We zijn erg beniewd naar de projecten en hopen dat het net zo tof is als bij Inge. Maar dat zullen we binnenkort laten weten. Ik zal nog wat foto's erop zetten.

Tot Ziens!
Groeten van ons!

(en bedankt voor de reacties, leuk!)

Ps. Meneer Werner,Willem en ik zijn collega's en we bezoeken samen de studenten. De samenwerking loopt heel gesmeert dus dat is leuk!

• 05 Augustus 2008 - 10:02

Willem:

He Nadine,

leuk stukje,

volgende keer ben ik weer aan de beurt.

Willem

• 05 Augustus 2008 - 10:33

Anke & De Rest:

Ha die Nadine,

Mooie verhalen, spannende avonturen. Mooi dat het tot op heden allemaal gewoon op de pootjes terecht komt. Dat verhaal van die bus: best ijzig lijkt me. Je maakt op die manier wel heel wat hobbelige kilometers.
    Wij hebben destijds in Thailand buiten de stad in het donker gereden. Bere eng. Wat een wegpiraten reden daar! Is dat bij jullie ook zo?

Hier geen spannende dingen. We zijn zondag naar Pathe geweest in Rotterdam voor de film Een brief aan de koning.
    Leeftijd 6 jaar en ouder. Maar er vinden een paar riddergevechten plaats, die voor Max best eng waren. Dan trok ie z'n benen op en hield z'n adem in. Na de film natuurlijk alleen maar stoere praat.

Volgende week zijn de kinderen 5 dagen met Opa en Oma op vakantie.
    Die week heb ik al helemaal volgepland met allemaal klusjes waar je geen kinderen bij kunt gebruiken: schilderen, kasten uitruimen en kinderknutselwerkjes onopvallend laten verdwijnen. Als er dan nog tijd over is, komt m'n boek misschien ook nog uit. Ik ben bezig met de Zahir van Paul Coelho. Ken je dat boek, of die schrijver?
    Indien nee: lees dan eens de Alchemist, niet zo dik en leest als een sprookje.

Goeie reis verder en tot horens, Anke en de rest

• 05 Augustus 2008 - 10:57

Huibert,:

Hallo Nadine en Willem,
    Wat een prachtige reis maken jullie en wat een geweldige avonturen beleef je: hartstikke leuk om te lezen! En nogmaals: ik ben gewoon jaloers :D !
    Op zee sta ik 's nachts bij wolkenloze hemel ook vaak vol bewondering naar de sterrenhemel te kijken, het is daar pikkedonker dus je ziet werkelijk alles. En als het volle maan is dan zie je wel minder sterren, maar kun je bijna gewoon lezen, zoveel licht straalt er dan over je schip. Maar ik denk dat je op het Zuidelijk halfrond toch veel meer sterren ziet,in dat spectrum is de sterrenhemel toch anders. Jammer dat ik vanaf hier het Zuiderkruis niet kan zien...
    Nadine en Willem, een heel goede reis verder gewenst, ik zie uit naar je volgende verhaal!
    Hartelijke groeten, Huibert

• 05 Augustus 2008 - 15:02

Marian:

Hoi willem, zo te horen hebben jullie het goed naar je zin.
    Geniet ervan. Ik heb net hele fijne dagen met Shanti in Doorn gehad.
    Groetjes, Marian

• 05 Augustus 2008 - 17:31

Sien:

hallo stelletje mafketels ik ga jullie al missen; gaat dat heupje ook het vliegtuig in? misschien kunnen jullie gewoon terugrijden ipv vliegen...met zo'n tempootje ben je weer op tijd terug voor 1 september toch? Leuk van die vso-meeting ook, misschien vinden jullie er nog wel meer...en ben ook benieuwd naar de stage-organisaties. Van Jos nog niets gehoord maar die houdt ook geen weblog bij. Hij is alleen gegaan uiteindelijk want Y kreeg geen visum..
    daaag misschien nemen we wel een leptopje mee naar Denemarken en kan ik jullie blijven volgen.

• 06 Augustus 2008 - 09:34

W.Werner:

NAdine bedankt voor je uitvoerig en leuk bericht
    Houdt Willen in de gaten wat betreft rijden.Wacht op jullie volgende bericht Wim en Papa

• 06 Augustus 2008 - 11:45

Olga:

heerlijk lijkt me
    word vervolgd ??

• 10 Augustus 2008 - 09:53

Willem&marianne:

spannende story met een happy and !!
    plaatjes zien er ook tof uit !!
    veel moois nog voor jullie

xx

• 10 Augustus 2008 - 11:43

Ellen:

jeetje, wat maken jullie veel mee!! onwijs leuk zeg!!! xxx