Levendige luchtjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Levendige luchtjes - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Levendige luchtjes

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

20 Juli 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

He Hallo weer,

Nog even een blog voor we naar Borneo vertrekken, we zitten voor een paar dagen in Georgetown (ik denk dat dat de hoofdstad is van een provincie die Penang heet). Een nogal levendige stas waar we van alles zien!

Na een heerlijk boottochtje vanaf Pegang hebben we nog een nachtje in Kota Bahru geslapen. We werden door Mister Teng weggebracht vanaf Kuala Besut waar de boot ons afzette en waar iedereen ons voor 60 riggit weg wilde brengen naar Kota Barhu, maar hey, wij zijn nederlanders en volgends de lonely planet zou het maar 35 riggit zijn.. dus wij zoeken.. nou, niemand die ons mee wou nemen, dus uiteindelijk kregen we mister Teng zover die eigenlijk geen taxi was maar de baas van een bedrijfje in Kuala Besut. Een oude beetje chinees-achtige man, die meteen met kaartjes strooide enz.

Het is leuk om met de taxi of bus te gaan. Het landschap glijdt aan je voorbij en we zien daardoor ook gewoon veel dingen. Dat betekent natuurlijk niet dat we weten hoe het hier werkt, maar als we langsrijden zie je kleine huisjes en mensen die aan de straat verkopen. Daarnaast prachtige natuur, maar ook eindeloze velden met Palmbomen. Ik denk voor de palmolie, we vragen ons nog steeds af hoe je dat nu eigenlijk uit die bomen krijgt, maargoed. Het is wel allemaal heel groen, dat scheelt.

Mister Teng bracht ons dus naar Zeck's Travellers inn. Bij zeck's was het heel bijzonder. Het was een islamitisch stel die een heel open blik hadden. Hun zoon van 23 ging bijna trouwen en ze hadden hun mond ervan vol dat wij nog studeren. Toen we aankwamen, kwam de man des huizes Zeck net terug van de Moskee in zijn kleed, maar zodra hij thuiskwam gingen de casual clothes aan en was het dikke pret. Alcohol mocht er niet, nou, het mocht wel maar niet in hun glazen en afvalbak. Dat was wel mooi. En ze aten met hun handen, dus toen we 's avonds met een braziliaanse die alleen op reis was naar een food-court gingen voor een nieuwe culturele onderdoping aten wij ook met de hand. (Achteraf had ik het liever niet gedaan aangezien de diaree in alle hevigheid is toegeslagen, had ik maar geen kip moeten eten die er waarschijnlijk al de hele dag lag :( )

Maargoed, op het food-court werden we getracteerd op een flinke regenbui (witte broek meteen bruin, hihi) en toen we aan een tafeltje cultuur aan het proeven waren kwamen we erachter dat op de tafel achter ons een baby lag te slapen. Niemand eromheen. Later zagen we een van de serveersters er een beetje omheen drentelen, ze bleek het zusje van de twee weken oude baby te zijn. Ik vond het best wel schokkend. Het kind lag er echt zo bij van, zo die is er uit, nu aan het werk :S

De nacht bij Zeck was niet uit te houden, eindeloos heet en een ventilator die net te hoog zat.. ik lag dus lekker te drijven in dat bedje en de volgende ochtend kwamen we erachter dat er bedbugs zaten, kleine beestjes waarbij (bij ons in ieder geval) het net een muggenbult lijkt alleen hij blijft langer jeuken en het is een wat meer puntiger ipv bultje.

Met de ferry naar het eiland van Penang en op naar Georgetown, een echte stad met bijzondere luchtjes overal. We zitten in een iets wat luxe hotel waar ik heel blij mee ben gezien de frequente gang naar het toilet. De eerste dag gingen we meteen een rondje wandelen. Het is voor het eerst dat we zwervers en bedelaars zien hier, het stikt ook van de scootertjes, die zie je overal (ook als je na de nachtfilm van Harry Potter om twee uur over staat loopt zie je nog kolones van wel 50 van die scooters en overal mensen die nog wat eten met hun kleine kindjes en oude mannen die in hun Rickshaws slapen).
Shoppingmalls in overvloed, maar ook ongelooflijk veel tempels (zowel chinees als Indisch) en moskees en kerken. Dat vind ik zo bijzonder hier!

Vanmorgen was ik alweer vroeg op, Kirsten en lolo waren op stap geweest (we zitten in de, tja hoe noem je dat, partystreet van Georgetown met het hotel) Pim en ik zijn naar het hoogste punt van het eiland waarop we zitten geweest, en we hebben een onwijs grote chineese en Indische tempel gezien. Zoveel kleuren, geuren, mensen in alle soorten en maten enzo. Nou het is gewoon weer echt geweldig. We hebben voor de komende twee dagen een auto gehuurd, zodat we wat meer van dit eiland kunnen zien en onszelf naar het vliegveld kunnen brengen.
Behalve de diaree gaat het heel erg goed, het is leuk met elkaar, en de mix van mensen hier zorgt ervoor dat ik op en top in mijn nopjes ben.

Ik hoop dat het in Nederland ook goed gaat! Is het weer een beetje relax? Geniet iedereen ook zo van zijn vakantie?!

Nou, in Borneo komt er een nieuw verhaal over onze belevenissen!!

Dikke kus! Nadine

• 20 Juli 2009 - 08:33

Marielle:

Dien,

ziet er weer goed uit! hier alles goed, scriptie bijna af en bijna party-en op Tenerife met sanneman!

Weer is hier drama: regen...

x

• 20 Juli 2009 - 09:06

Zuster:

Hi! Wel veel water en ors drinken hè, diarree is leuk :D hoort erbij! Wel weer gaaf hoor, lekker je dingetjes doen. Weer is ernstig wisselvallig hier..
    toedeloe!

• 20 Juli 2009 - 17:19

Huibert:

Hoi Nadine,

Nou schiet ik wel in de lach hoor, geweldig hoe vrolijk en enthousiast jij kunt blijven bij diarhee, bedbugs, een verlaten baby, zwervers en bedelaars... Weer een hartstikke leuk verhaal!
    Ik heb de kaart er weer eens bijgepakt om Georgetown te zoeken, bij google heet die stad idd Gelugor of Pulau Pinang. Leuk te weten waar jullie nu zitten en vooral mooi te lezen wat je allemaal ziet op reis!

Verder heb ik deze dagen een paar keer een bezoek gebracht aan de MUN die een week lang in Den Haag wordt gehouden, georganiseerd door de studenten uit Groningen: ongeveer 240 studenten uit meer dan 60 landen! Geweldig mooi om hun besprekingen mee te maken, als je nog in NL was geweest had ik je uitgenodigd mee te gaan!

Deze keer kreeg ik wél weer een berichtje dat je een nieuw verhaal had geplaatst. Gelukkig, dan krijg je iig weer een boel reacties. Goede vlucht naar Borneo gewenst, benieuwd naar je volgende avonturen!

Hartelijke groeten, Huibert

• 20 Juli 2009 - 18:39

Willem@marianne:

sterkte Nadine (popla)

wij zijn aan onze laatste werkweek begonnen
    pffff.

en kijk uit voor die mexicaan
    (hoesten
    diarree
    lusteloosheid
    verkoudheid
    loopneus)

verslag was weer heerlijk om te lezen,

xx

• 20 Juli 2009 - 20:36

Mieneke:

Hey Nadien (en achterban),
    Ben heel blij met je updates hoor! Het klinkt allemaal super gezellig en om jaloers van te worden! Balen van die diarree, maar dat hoort er ook een beetje bij. Ik hoorde dat jullie lekker geshopt hebben :-)
    Heel veel plezier in Borneo!!!. En blijf lekker foto's schieten hoor. Ik wil alles zien als jullie terug zijn.
    Heel veel liefs,

• 21 Juli 2009 - 08:09

Niels :

Goed idee om die auto te huren,kan je daar lekker verder in racen lol ;) Have fun!!!

• 21 Juli 2009 - 10:58

Elise:

Hey lieve Nadien.

Je laatste 3 verhaaltjes staan weer op USB en lees ze zo snel mogelijk!
    Geniet van je daagjes daar want ze zullen wel voorbij VLIEGEN!

Kus, Elise

• 21 Juli 2009 - 23:00

Hans:

Klinkt goed allemaal!
    Behalve die bedbugs, daar moet je echt mee uitkijken, want die neem je zonder dat je het weet overal mee naartoe.
    Toen ik in dat hostel werkte ging heel de kamer overhoop als we ze hadden. Alles wassen of soms zelfs weggooien, incl. matras!

Enjoy!!

X

• 22 Juli 2009 - 06:37

Ellen:

he dien, beetje laat, t werk breekt me soms een beetje op, maar moet nu ineens een half uur later beginnen dus tijd om te lezen. heb je wel spetter-remmers bij je? en azaron? helpt vast ook wel bij bedbugs, ranzig idee trouwens....

zijn jullie ook al met zn vieren uit geweest? of zijn pim en jij meer van de sightseeing en kir en lolo van de party?

ik ga gauw je andere verhaal lezen! xxx