Baie dankie en tot ziens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Baie dankie en tot ziens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Baie dankie en tot ziens

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

24 Augustus 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vanmorgen werd ik wakker met de vraag wat ik allemaal niet moest vergeten vandaag... Over 23 uur zit ik in het vliegtuig en stijgen we op.
Zaterdag zijn we naar MOYO geweest. Wat een sprookje echt super mooie eettent met entertainement en noem het maar op. Een typisch afrikaanse avond met zoveel eten dat mijn buik bijna explodeerde. De groep was ook onwijs gezellig dus dat was prima. Naar de WC lopen heb ik nog nooit zo heerlijk gevonden want overal hangen lichtjes in de bomen.

Zondag ochtend begon het Namibie kamp voor mij. In mijn eentje liep ik over Adderly str. (wat ik super stoer vond van mezelf! ;))door de Company Gardens naar het planetarium. Na heerlijk van het zonnetje genieten kwamen de kinderen. Ook de vriend van Justine, my sis, kwam even kijken. Dat was wel leuk want ze heeft het altijd over hem en nu kon ik hem ook echt zien. Het museum dat we bekeken was echt best interessant en het planetarium was echt prachtig want nu weet ik dat scorpioen en boogschutter aan deze kant van de aarde te zien zijn en ik kan ze ook zien! Na de museums gingen we eten bij mcdonalds maar twee verslaafde (aan gluh) onwijs gek zaten te doen en de kinderen vonden het bijster interessant. Ik vond het helemaal niet leuk, want het is een slecht voorbeeld voor ze en toen we terug liepen naar de auto gaf de docent er heel veel aandacht aan om met ze te praten en ze gek te maken. Dat vind ik echt apart hier. Dat de docenten ze gemakkelijk zijn en hier echt een verantwoordlijkheids gevoel zien te hebben. Daarna gingen we naar een shoppingmall waar alles dicht was, behalve een lawaaierige speelhal. Drie keer raden, zitten die kids daar gewoon drie uur!! Nou, helen en ik hadden het al snel gehad en ik kreeg last van poeperij van al het eten van de dag ervoor. Dat is dan ook Afrikaans. Wachten. Omdat ik weet dat ik naar huis ga word ik er zo gek van. Het kamp staat me al meteen niet meer aan, omdat ik de docenten vervelend vind. De kids daarintegen zijn heel open en praten veel. Er is er eentje, Briznov, die van alles wil weten over mijn telefoon, over de videocamera en ga zo maar door.

Rond een uur of acht zijn we terug, iederen moet dan nog eten en daarna lekker naar bed. De volgende dag gaan ze op de peninsular tour. Dat kost geld en ik heb het al gedaan dus ik ga niet mee. Wat betekent dat ik met Pim en David naar False Bay ga, wat ook weer de hele ochtend duurt waardoor we pas om half twaalf aan het werk kunnen. Bevan wil ons meenemen naar het eiland. Het eiland ligt in Rondevlei en als je geluk hebt kun he de hippo's zien. Naarmate de dag verstrijkt hebben we geen zin meer om naar het eiland te gaan omdat het veel geld kost en het weer niet zo mooi is. Maar helaas. Geboekt is geboekt dus wel moeten gaan. Helen gaat ook mee. We nemen alcohol mee voor het geval we de hippo's missen, hebben we in iedergeval olifanten om naar te kijken ;)
Tijdens de boottocht zijn we de gelukkige toeschouwers van een heel harem aan hippo's, met babies! Helemaal leuk. Het eiland ziet er ook super uit. Een soort sjiek natuurhuis met uitzicht op het water! Alles is natuurlijk de wc en de douche. Als ik de tweede keer naar de WC ga zie ik ineens een giga regenspin naast me zitten waardoor ik echt niet meer durf en buiten mijn plas laat.. (alweer wildplassen...) Brutus (de hippo man) is ons gevolgd naar het eiland. We zitten elkaar allemaal op te stoken met dat ie ons op gaat eten want hippo's eten meer mensen dan de hele big five bij elkaar!

Op dinsdag hebben we ZEEP programma, dus we gaan de reptielen bekijken in Rondevlei en misschien op bushcamp. Maar de docenten zien het allemaal niet zitten en besluiten om eerst te shoppen en daana naar de cinema's te gaan. Kathy is vandaag ook mee en ze stelt voor om bij haar gastgezin te eten. Dat vind ik echt heel leuk, ik heb haar afrikaanse moeder Brenda wel eens gezien en ze vind het leuk als ik kom. Dus we eten een heerlijke prak en Robert en Brenda staan erop dat ik blijf slapen. Om de ervaring dan maar helemaal te nemen doe ik dat. Brenda en Robert zijn al een paar keer in Nederland geweest dus ze kunnen me van alles vragen en vertellen over hun reis. Het is gezellig. 'S avonds met Kathy is het ook onwijs leuk. Eindelijk een meid met wie ik echt lekker kan kletsen. Om half tien liggen we in bed en om elf uur slapen we nog niet. Echt heerlijk. De volgende ochtend is Brenda al wakker. Ze maakt koffie voor de mannen op de vuilniswagen. Op donderdag maakt ze soep voor de mensen onder de brug. Ik vind het super om te zien dat de mensen die hier leven soms zo bezig zijn met de wereld om zich heen en de mensen die het minder hebben dan zij. Zoals afgesproken ben ik om 08.00 uur bij zeep. Als het goed is hebben de kinderen net gegeten en gaan we dadelijk naar de tafelberg. Maar aangekomen ligt iedereen nog op een oor en wordt het ontbijt net klaargemaakt. Prima begin voor de laatste dag ;)De hele dag doen de kinderen niks, maar rond een uur of tien maakt Pim mijn dag! Hij belt dat hij voor een maand een oude kever heeft gehuurd. Dus ik word naar huis gebracht met een KEVER! Haar naar is Passion en ze zit vol oranje vlekjes ;) het is een echte oldtimer. tegen de middag gedag gezegd bij ZEEP. Het voelde helemaal niet als gedag zeggen omdat ik niet het gevoel heb dat ik weg ga. Rond de middag ga ik met Pim en David en Dora (die een dagje bij ons project komt kijken) naar de stad omadt er echt niks te doen is ZEEP. We gaan naar het Casino maar missen alle activiteiten en verspillen geld dus vertrekken daarna naar signal hill om de zonsondergang te zien. We zien de ondergang voor vijf minuten en dan is de zon weg. Net op tijd ;) WE eten mcdonals. Dat zit naar het Avivahouse en lui dat we zijn rijden we door de drive true. Te erg! Gister avond zijn we naar Cool Runnings geweest. Daar waren ze aan het vuurdansen. Het was een super goodbye party!

Straks nog even de was ophalen en de rest van de koffer klaarmaken. Hoef ik me daar niet meer druk over te maken. Toch wel lekker om weer naar huis te gaan! ik heb er zin in!

Ik ben echt super trots op mezelf dat ik hier ben geweest en dat ik alles zelf heb gedaan. Ik vind het ook super gaaf dat ik meer dan alleen kaapstad heb gezien en dat ik zoveel verschillende culturen en mensen heb gezien!
Justine, baie dankie vir my sis zijn. Bevan, Thanks for the Hike in CederBerg and all your stories!
Mark, Thanks for saying goodbye four times ;)
Mary, Goodluck in Europe!
Ashley and Tosama, Thanks for great fun!
Azlie, Thanks for asking me ;)

Helen, Marc, Pim, David, Remko, Rob, Carmen, Kathy, Edward, Jess, Phillip and Noemie, Thanks for sharing this expierence! Take care!

Baie Dankie!

en natuurlijk ook het thuisfront bedankt! Super leuk al die berichtjes de afgelopen zes weken! Tot morgenavond!

• 25 Augustus 2006 - 13:14

Pim:

Hey Nadientje..
    Ben je veilig thuis gekomen. Nu jij weg bent begint het eindelijk een beetje heet te worden hier! Morgen 25 graden!

Kus..

• 24 Augustus 2006 - 20:45

Hoezo Laatste??:

Ik ben dus nu de eerste!? Willem (-;
    Nadine, een hele goeie vlucht gewenst! Tot zo.
    Groetjes, schoonpapa en schoonmama

• 24 Augustus 2006 - 20:03

Niels:

Eindelijk keertje laatste!
    Tot snel Nadien!!!

• 24 Augustus 2006 - 15:28

Willem:

vele eersten zullen de laatste zijn !! grinnk
    fijn je weer te zien Nadine of vrijdag of zondag bij het welkoms diner mmmmmmmm .
    rustige vlucht !!

• 24 Augustus 2006 - 15:29

Willem:

xxxx

• 24 Augustus 2006 - 11:55

Hans :):

Tijd dat je naar huis komt. Mis je teveel.
    Dikke kus!

• 24 Augustus 2006 - 10:04

Linda:

Tot Vrijdag!!!!!!!!!!!!!

• 24 Augustus 2006 - 09:29

De Eerste!:

hahaha nu ben ik een keer de eerste! tot zo nadien!

• 24 Augustus 2006 - 09:31

Hans :):

Tijd dat je naar huis komt. Mis je teveel.
    Dikke kus!

• 24 Augustus 2006 - 09:34

Ellen:

leuk dat je weer naar huis komt nu ben ik eerste én tweede:P doeggg

• 29 Augustus 2006 - 17:16

Karen:

Hej Nadien, wat goed te lezen dat je het heel erg naar je zin hebt gehad! Nog anderhalve week voor mij hier en dan zit mijn project er ook op. Ik heb een baz bus ticket gekocht en ga mijn laatste drie weken in ZA gebruiken voor een trip van Jo'burg terug naar Kaapstad dus dat wordt nog wat;) Ben benieuwd naar al je verhalen! Misschien kunnen we een keer een terrasje pakken in Rotterdam? Liefs Karen

• 02 November 2006 - 01:02

Fill: