Bierbrouwerij - Reisverslag uit Bodegraven, Nederland van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu Bierbrouwerij - Reisverslag uit Bodegraven, Nederland van Nadine Plomp - WaarBenJij.nu

Bierbrouwerij

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

16 Juli 2006 | Nederland, Bodegraven

hoi!

Als eerste, echt onwijs leuk al die reacties! Dit wordt even de laatste keer dat ik een verhaaltje tik, want morgen begin ik en ik kom pas in het weekend weer terug verwacht. Tenzij het weer heel slecht is en we weinig kunnen doen.

Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik naar de townships geweest vandaag. We werden al om 08.15 opgehaald en rond 07.00 uur kwam Suzanne aan uit Engeland dus ik werd lekker optijd gewekt. We gingen met een enorme groep (10 denk ik) naar het eerste township. Hier werken een paar van de meisjes in het huis. Dit township wordt Khayalitsha genoemd, dit betekend nieuw huis. HEt is een beetje een vreemd verhaal over die townships want iedereen is er heel trots op en mensen sparen op deze manier soort voor een betere plek van waar ze vandaag komen. Veel inwoners komen namelijk van de east cape en wij zitten in het westen. In de townships heb je echt hutjes van golfplaten maar ook betere huizen. Eigenlijk iedereen blijft (of probeerd te blijven) in het Township waar hij als eerste gekomen is. Omdat sommige inwoners een goede baan vinden kunnen ze een beter (van steen)huis bouwen. Zo gaat het maar door.

We zijn eerst bij Vickeys Bed and Breakfast geweest (hans, daar gaan we ooit nog eens naar toe!) het is een bed en breakfast middenin het township maar is ontzettend netjes verzorgt. In de staat warmen mensen zich aan grote barbeque's. Het ruikt ook naar barbeque. We zijn ook naar een medicijnenman geweest. IEL! In zijn "praktijk" hingen eerlijk waar, bokkenpoten, horens, huiden van alle in te dneken dieren en enge plastic zakjes met een vaag goedje erin.. brrr... We hebben wel ontzettend gelachen omdat hij het steeds over "love possion" had! Was wel leuk.

We zijn ook naar de kerk geweest. Dat was de 'Langa Babtist Church'. Het was echt heel leuk maar ik voelde me een domme toerist. Ze zijn wel heel vriendelijk maar je merkt gewoon dat ze je liever zien gaan dan komen. De kerkdienst ziet er hier heel anders uit dan in Nederland. Er kwam op een gegeven moment een vrouw naar voren die haar spullen was kwijtgeraakt na een brand gisteravond. Voor haar werd gebeden door de hele gemeente. Was indrukwekkend. Daarna gingen ze met zn alle zingen en dansen en lachen. Ik kreeg er kippenvel van! Was heel mooi om te zien. De kerkdienst duurt van 10.00 uur tot 13.00 uur. Je zal je niet snel vervelen.

Tot slot zijn we in een soort bierbrouwerij geweest. Dit soort zaakjes en ook het bed and breakfast worden gerekend tot de informele sector. Dit betekend dat mensen er geen diploma of iets voor nodig hebben, maar gewoon iets beginnen om geld te verdienen. De brouwerij wordt door dames gerunt, mannen kunnen het bier komen drinken (het is zoeter maar wel bitterder dan in Nederland) voor 12 rand per blik. Een blik is niet een 0.33L blikje maar ruim een 3L blik, waar iedereen lekker uit lurkt. Het was wel lachen om te zien. Het stuk naar de brouwerij toe was echt door het township en omdat het al een tijdje aardig regent was alles zeiknat en modderig. Het ruikt ook een beetje apart en er sliep ergens op de weg gewoon een kerel op de grond. WE hebben ook kunnen zien hoe mensen leven in Townships. Het is niet ongebruikelijk dat er vier gezinnen in een kamer van 6 bij 4m wonen. Dat is echt ongelooflijk!
Het heeft wel heel wat indruk achter gelaten, ik ben nu ook beter op de hoogte van wat de kinderen die bij het kamp komen meemaken.

Vanmiddag zijn we ook nog even naar green market gegaan. Daar is op zondag een grote markt met allemaal hebbedingetjes. Dus ik heb vast van souvenirs ingeslagen! Echt heel leuk, je moet wel echt heel erg afdingen, maar het is wel aardig!

Nou voor komende week even goodbye! En misschien heb ik volgende week wel een verhaal over mijn eerste kamp maar ik weet niet zeker of er wel kamoen komen deze week. Anders gaan we misschien werken at False Bay en daar moeten heel veel mooie dieren zitten. Ik zag vanmiddag trouwens een hele zwerm pelikanen! Echt fantastisch!

Veel liefs Nadine!

ps. De foto's komen later.. ik heb nog geen hupje...

xxx

  • 17 Juli 2006 - 17:54

    Bas:

    Een brouwerij die door vrouwen wordt gerund en waar de mannen komen drinken. Dat lijkt me op z'n minst zeer bijzonder! Good luck this week. Can't wait for your stories.
    Hugggggggg.

  • 16 Juli 2006 - 17:07

    Niels:

    Alvast veel succes Nadine,hoop dat het project leuk is en dat we er wat mooie foto's bij kunnen zien.
    Helaas is het weer hier ook niet om naar huis te schrijven maar liefst 30 graden hahahaha

  • 16 Juli 2006 - 18:52

    Karolien(Kaa:

    Hee

  • 16 Juli 2006 - 18:54

    Karolien(kaar):

    hee,,

    lekker klunsig..ging meteen al verkeerd haha..mr heb me dus aangemeld en heb afgelope dagen al veel van je avonturen gelezen..echt super..!!Die townships..echt indrukwekkend lijkt me dat..ik hoop dat je project leuk word en ben erg benieuwd naar de foto's..
    Geniet er van..Take Care

    xx Karolien

  • 16 Juli 2006 - 20:08

    Hans:

    Jij en afdingen?? Gaat dat wel goed of betaal je als ze 30 vragen gewoon 40 ofzo ;). Hihi, nou ook dat zal je wel lukken.

    Kus je lover

  • 16 Juli 2006 - 20:20

    Lex & Trudy:

    Hoi Nadine, wij wensen je veel plezier op je werkplek en doe vooral voorzichtig.
    Groetjes je schoonouders

  • 17 Juli 2006 - 11:00

    Ellen:

    he dien, succes he en vooral heel veel plezier, geen gekke dingen doen he!

    xxx

  • 20 Juli 2006 - 10:53

    Koen:

    Hey Nadine!
    zo te lezen maak je alweer heel wat mee! jammergenoeg moeten wij nog eventjes wachten...

    Veel plezier en succes daar, ik hoop dat je nog veel mooie dingen mag zien en meemaken. Ik lees het wel op je weblog!

    Groetjes koen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Kort weg of lang, ik hou er toch wel van!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 37522

Voorgaande reizen:

22 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Gorgious Ghana

13 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Visiting Canadian Family

13 Juli 2011 - 03 Augustus 2011

Exploring eastern Europe!

08 December 2010 - 15 December 2010

Interviewen in Istanbul

02 Januari 2010 - 09 Januari 2010

ontmoeting met de sneeuw

05 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Ontmoeting met Azië

04 November 2008 - 08 November 2008

Met Pim naar Barcelona

28 Juli 2008 - 20 Augustus 2008

Een nieuwe trip naar Namibië en Zuid-Afrika

12 Juli 2006 - 25 Augustus 2006

Ontmoeting met Zuid-Afrika

Landen bezocht: